9 redenen van je online apotheker om meer groente en fruit te eten

“Eet vijf stukken fruit en groente per dag.” Het is al jarenlang de slogan van zowat iedere voedings- of gezondheidsdeskundige. We weten allemaal dat groente en fruit goed zijn voor de gezondheid, maar vaak weten we eigenlijk niet per se waarom. Waarom moeten we groente en fruit eten? En wat zijn precies de voordelen voor onze gezondheid?

9 goede redenen om meer groente en fruit te eten

Om gezond te blijven zouden we minder slechte vetten, minder suikers en minder zout moeten eten. Daarnaast zouden we ook minstens vijf stuks groente en fruit moeten eten om voldoende vitamines en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. We geven je een klein overzicht van wat groente en fruit ons zoal te bieden hebben:

  • Ze zijn rijk aan vitamines: vitamines zijn onmisbaar voor je vorm en je gezondheid en groente en fruit zijn een perfecte bron voor alle vitamines, van vitamine A tot vitamine K.
  • Ze zijn rijk aan mineralen: net zoals vitamines zijn mineralen onmisbaar voor de goede werking van ons lichaam en vervullen ze een groot aantal essentiële functies: zo vormen ze de bouwstoffen voor enzymen en hormonen, spelen ze een belangrijke rol in de vorming van onze botten en onze tanden en dragen ze bij tot een gezond hartritme, tot een goede spierwerking en tot de goede werking van ons zenuwstelsel.
  • Ze zijn rijk aan antioxidanten: antioxidanten dragen bij tot de bescherming van de cellen van ons lichaam en gaan de schadelijke effecten van vrije radicalen tegen en helpen zo verschillende ziekten (hart- en vaatziekten, ontstekingen …) tegen te gaan.
  • Ze zijn rijk aan vezels: vezels zijn voedingsstoffen die niet of slechts gedeeltelijk worden verteerd door ons lichaam. Toch spelen ze een belangrijke rol in het verteringsproces. Ze zorgen ervoor dat je je voldaan voelt en dragen bij tot de goede werking en de gezondheid van onze darmen. Bovendien helpen voedingsmiddelen rijk aan vezels de hoeveelheid cholesterol in het bloed te reguleren.
  • Ze behouden de zuur-basebalans van ons lichaam: voor het behoud van de goede werking van de biochemische reacties die zich in ons lichaam afspelen, is het erg belangrijk dat de pH-waarde van ons lichaam gezond blijft. Een evenwichtige voeding met groente en fruit zorgt ervoor dat ons lichaam niet verzuurt, wat een negatieve impact zou hebben op de werking van ons lichaam (risico op osteoporose, groei van kankercellen …). Of je nu de voorkeur geeft aan boerenkool, prei of andijvie, alle groene groenten hebben een uitstekende alkaliserende werking (en helpen dus verzuring tegen te gaan).
  • Groen eten is eenvoudig: groente en fruit kun je even goed rauw eten als bereid. Zowel als garnituur bij het avondeten als als tussendoortje zijn ze eenvoudig klaar te maken en zijn ze bovendien een stuk gezonder dan een portie frieten bij je biefstuk of een zakje chips als tussendoortje.
  • Seizoensgroente en fruit: de natuur is een heuse kalender die overeenkomt met onze voedingsbehoeften. Zo zijn wintergroente en -fruit (mandarijntjes, sinaasappels, pompelmoes, citroenen, wortels …) rijk aan vitamine C, magnesium en bètacaroteen die ons immuunsysteem helpen versterken en vermoeidheid en griep tegengaan. In de zomer zitten groente en fruit (watermeloen, tomaten …) dan weer vol met water om uitdroging tegen te gaan. Bovendien bevatten paprika’s, abrikozen en perziken erg veel carotenoïden om onze huid voor te bereiden op de zon. En omdat seizoensproducten natuurlijker gekweekt worden en hun groei niet beïnvloed wordt met chemische middelen, zijn ze nog beter voor onze gezondheid.
  • Diepgevroren groente en fruit zijn even goed voor je gezondheid als verse: zelfs buiten het seizoen kun je genieten van je lievelingsgroente en -fruit. De kou vertraagt het afbraakproces van de mineralen en de vitamines, waardoor diepgevroren groente en fruit vaak zelfs beter zijn dan vers fruit dat al een paar dagen in je keuken heeft gelegen.
  • Tijdens je zwangerschap: vitamines zijn essentieel voor de goede ontwikkeling van je baby en dan vooral foliumzuur (ook gekend als vitamine B9 of vitamine B11). Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de embryogenese en is onmisbaar op het moment van de bevruchting en de dagen die daarop volgen. Je vindt die kostbare voedingsstof onder andere in spinazie, tuinkers en kool.

Ze zijn onmisbaar voor onze gezondheid en we zouden ze bij iedere maaltijd moeten eten, rauw of gekookt. En kies in de winter, wanneer de keuze van verse groente beperkt is, bij voorkeur voor diepgevroren groente en fruit in plaats van voor conserven.

Smakelijk!