Tips van je online apotheker voor afvallen en diëten

Februari is traditioneel een maand waarin we terugblikken op onze goede voornemens en de balans opmaken van de vorderingen. Wat heb jij je voorgenomen voor dit jaar? Wilde je stoppen met roken, meer op reis gaan of meer bewegen? Of wilde je, net als zovelen, wat afvallen en het deze keer ook echt volhouden? Maar welk dieet is nu eigenlijk het beste of het makkelijkst vol te houden? Je online apotheker geeft je graag een paar tips.

Welke diëten zijn er?

Om gewicht te verliezen kun je ervoor kiezen om je levensstijl te veranderen door bijvoorbeeld meer te sporten, minder ongezonde tussendoortjes te eten of te gaan diëten. Maar er zijn tegenwoordig zo veel verschillende diëten dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Bovendien is gewicht verliezen ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Aan de ene kant loop je het risico dat je niet voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, aan de andere kant is het behouden van je nieuwe gewicht vaak ook niet eenvoudig (het bekende jojo-effect).

We onderscheiden vier verschillende diëten:

  • Caloriearm dieet;
  • Koolhydraatarm dieet;
  • Eiwitrijk dieet;
  • Vetarm dieet.

Uiteraard hebben de verschillende diëten veel raakvlakken en is het verstandig om je te laten begeleiden door een diëtist, maar we geven je toch graag even een overzicht:

Caloriearm dieet

Je hebt vast al weleens gehoord van het principe caloriearm diëten, bijvoorbeeld van Weight Watchers. Bij een caloriearm dieet is het de bedoeling om minder calorieën op te nemen dan je verbrandt. Het is dus enorm belangrijk om je calorie-inname goed bij te houden en kleinere porties te eten, met meer groenten, fruit en volkorenproducten als basis. Heb je (in het begin) moeite met de kleinere porties? Probeer dan bijvoorbeeld eens een eetlustremmer om je een handje te helpen.

Koolhydraatarm dieet

Het idee van een koolhydraatarm dieet is dat je zo min mogelijk koolhydraten binnenkrijgt. Overtollige koolhydraten worden namelijk door je lichaam omgezet in vet. Bovendien sluit een koolhydraatarm dieet perfect aan op een caloriearm dieet, omdat je ook automatisch minder calorieën binnenkrijgt. Voedingsmiddelen rijk aan koolhydraten zijn bijvoorbeeld brood, aardappelen en pasta. En als je toch te graag aardappelen of pasta eet, dan is een koolhydratenblokker misschien iets voor jou.

Eiwitrijk dieet

Bij een eiwitrijk dieet (ook wel proteïnedieet genoemd) eet je zo veel mogelijk eiwitrijke producten, zoals kip, eieren en vis, en vermijd je koolhydraatrijke producten. De proteïnerijke producten zorgen ervoor dat je lichaam minder vet opslaat en dat je eerder vol zit. Ook voorkomen eiwitten dat je spier- en botmassa verliest tijdens het afvallen. Bekende namen uit de wereld van de eiwitrijke diëten zijn bijvoorbeeld het Atkins-dieet en het Dukan-dieet, maar je kunt ook kiezen voor een proteïnedieet op basis van shakes.

Vetarm dieet

In veel gevallen is overgewicht en overtollig vet het resultaat van het eten van te veel verzadigde vetten en bewerkte producten. Onze bewerkte westerse voeding zit boordevol transvetten, conserveermiddelen en E-nummers. Een vetarm dieet legt de focus op het eten van meer verse, onbewerkte en vetarme producten. Maar sta tegelijkertijd ook bij stil dat je lichaam wel een bepaalde hoeveelheid gezonde, onverzadigde vetten nodig heeft, bijvoorbeeld uit olijfolie, noten en andere plantaardige oliën. En als je echt moeite hebt om vette voeding te laten, dan kun je eventueel een vetbinder overwegen bij een vette maaltijd.

Welke diëten laat je beter links liggen?

Naast de klassieke diëten bestaan er ook nog heel wat extreme diëten die je snelle resultaten beloven, zoals het brooddieet, het soepdieet, het sapjesdieet en typediëten zoals het bloedgroepdieet. Maar dergelijke diëten kun je beter niet volgen, omdat het risico dan groot is dat je een belangrijke voedingsstoffen misloopt.

Tips om je te helpen bij het afvallen

  • Eet gezond en gevarieerd, met veel groente en fruit.
  • Drink voldoende water.
  • Eet voldoende vezels. Vezels zijn goed voor je spijsvertering en geven je bovendien een vol gevoel.
  • Sla nooit je ontbijt over.
  • Ga niet met een hongergevoel naar de winkel, want dan lijkt alles ineens veel lekkerder.
  • Koop verse, onbewerkte en biologische producten.
  • Beweeg meer. Ontdek ook onze tips om meer te bewegen in het nieuwe jaar.
  • En besef ten slotte ook dat je best wel af en toe mag "zondigen". Een goede maatstaf is de zogenaamde "80/20-regel": als 80% van je eten gezond en licht is, dan mag je jezelf best wel eens belonen met iets dat je lekker vindt. Je hoeft je lievelingseten dus niet te laten staan, gewoon omdat het toevallig niet zo gezond is.