De tips van je online apotheker tegen blauw licht

Smartphones, tablets, computers en televisies zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Een groot deel van de bevolking spendeert meer dan zes uur per dag achter een scherm, van de computer op het werk tot het scherm van hun smartphone net voor het slapengaan. Maar een overmatige blootstelling aan het blauwe licht van die schermen kan je slaap ernstig verstoren, met alle gevolgen voor je gezondheid van dien. De oplossing voor een gezonde slaap: een digitale avondklok.

Een gezonde slaap

Een gezonde slaap is onmisbaar voor onze gezondheid. Helaas kunnen verschillende factoren onze slaap verstoren, zoals stress, te laat opblijven of het gebruik van een pc of een tablet net voor het slapengaan … Het gebruik van smartphones, tablets en computers is verantwoordelijk voor een groot deel van onze slaapproblemen, een heus probleem van de 21e eeuw. Dat komt doordat het blauwe licht van die apparaten de productie van melatonine verstoort, een hormoon geproduceerd door ons lichaam dat onze biologische klok regelt en het inslapen bevordert.

De biologische klok

Onze biologische klok is het geheel van biochemische en psychologische mechanismes die de ritmische activiteit van ons lichaam bepalen. Bepaalde functies van ons lichaam, zoals onze lichaamstemperatuur, bloeddruk, alertheid en spijsvertering, zijn afhankelijk van de tijd van de dag. Die cyclische fenomenen worden bepaald door onze biologische klok, die na een periode van ongeveer 24 uur weer reset (ook wel bekend als het circadiaanse ritme, van het Latijnse circa, ongeveer, en dies, dag) onder invloed van externe stimuli, zoals de afwisseling tussen dag en nacht en de hoeveelheid zonlicht.

Blauw licht

Blauw licht maakt deel uit van het spectrum van zichtbaar licht, met golflengtes tussen 380 en 500 nanometer, en wordt nauwelijks gefilterd wanneer het in onze ogen komt op weg naar het netvlies. Het zonlicht bevat van nature blauw licht, maar ook een aantal kunstmatige lichtbronnen zenden blauw licht uit, zoals ledlampen en schermen (tablets, televisies, computers en smartphones). Die schermen zijn ontwikkeld om zo natuurgetrouw mogelijk de golflengtes van het zonlicht na te bootsen. Maar het is juist dat licht en zijn gelijkenis met het daglicht die ons circadiaans ritme verstoren, het ritme dat ons ‘s ochtends helpt om wakker te worden en dat ’s avonds verantwoordelijk is voor je zware oogleden.

Probeer voor een gezonde slaap dus de volgende eenvoudige tips te volgen:

  • Verban, om aan de verleiding te weerstaan, alle schermen uit je slaapkamer;
  • Stel ’s avonds een “digitale avondklok” in, minstens een uur voordat je gaat slapen;
  • Probeer zoveel mogelijk op regelmatige tijdstippen te gaan slapen, zelfs in het weekend;
  • Vermijd het gebruik van stimuli ’s avonds: cafeïne, nicotine …
  • Minstens 30 minuten lichaamsbeweging per dag, maar ook niet net voordat je gaat slapen;
  • En als je toch ’s avonds laat moet werken, de meeste laptops en smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met een filter voor blauw licht. Niet te veel op de hoogte van technologie? Dan kun je natuurlijk ook gewoon een bril kopen die het blauwe licht van je scherm filtert.

Welterusten!