Ontdek samen met je online apotheker de wonderen van broccoli

Toen je jong was, vond je het waarschijnlijk een van de vieste groenten die je moeder maar op tafel kon zetten: broccoli. En zelfs veel volwassenen kiezen liever iets anders wanneer ze door de groenteafdeling wandelen. Maar toch zet je broccoli in het vervolg beter bovenaan je boodschappenlijstje. Want niet alleen kun je er heerlijk mee combineren, broccoli is ook een heuse superfood die boordevol vitamines en mineralen zit. Ontdek samen met je online apotheker de wonderen van broccoli!

Broccoli = een heuse superfood!

Broccoli is wat we tegenwoordig een superfood noemen. Superfoods zijn onbewerkte pure voedingsmiddelen met hoge concentraties essentiële voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen, antioxidanten, enzymen en aminozuren. Bovendien kun je broccoli heel het jaar door vinden in de supermarkt, dus dat is ook lekker gemakkelijk.

Zo zit er in 100 gram broccoli 12% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A, 10% vitamine B6 en zelfs 148% vitamine C (wil je meer weten over vitamine C? Lees dan ook zeker onze vorige blog). Daarnaast is broccoli ook rijk aan de mineralen kalium, ijzer en magnesium. Zo helpt broccoli je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen en blijft je huid er langer jong en stralend uitzien!

Broccoli = ook een beautyfood!

En niet alleen in de keuken heeft broccoli zijn sporen verdiend, maar ook in de badkamer mag broccoli niet ontbreken. Zo is het Charming Broccoli Seed Mask van RainPharma een volledig plantaardig gelaatsmasker, haarmasker en aftersun in een. Het masker heeft een kalmerend effect op de huid, geeft je lokken een glamoureuze glans en doet je haar glanzen. Daarnaast zuivert, verzacht en voedt het de huid.

En ook als voedingssupplement is de kracht van broccoli ongeëvenaard. Zo beschermen voedingssupplementen als K'Protect en Brocosor je tegen oxidatieve stress, bevordert NutriSGS de normale werking van je immuunsysteem en helpen Linidol en Indolplex je oestrogeenmetabolisme in evenwicht te houden.

Eindeloos variëren!

Je merkt het, met broccoli kun je alle kanten op. En om je alvast wat inspiratie te geven voor het avondeten krijg je van ons alvast twee lekkere recepten mee. Smakelijk!

Courgette-broccolisoep met croutons

Ingrediënten voor 4 personen: 1 broccoli, 1 courgette, 2 uien, 2 teentjes knoflook, 2 takjes tijm, 1 laurierblaadje, 3 stengels peterselie, 2 sneetjes brood (zonder korst), 1,5 l kippenbouillon, boter, peper, zout.

  • Verdeel de broccoli in roosjes en spoel ze. Pel en snipper de knoflook. Snij de courgette en uien grof. Stoof alles aan in 'n scheutje olijfolie. Voeg de broccoliroosjes toe en schenk er de kippenbouillon bij. Voeg het kruidentuiltje toe en laat 20 minuten pruttelen.
  • Verwijder het kruidentuiltje en mix de soep glad. Laat nogmaals doorkoken en zeef. Kruid met peper en zout.
  • Snij het brood in blokjes. Verhit boter in een pan en bak de croutons krokant. Serveer de warme soep met een handvol croutons.

Pasta met kip en broccoli

Ingrediënten voor 4 personen: 400 g rigatoni (of andere korte pasta), 4 kipfilets, 3 plakjes rauwe ham, 1 broccoli, 2 teentjes fijngesnipperde knoflook, ½ eetlepel geraspte citroenschil, 4 eetlepels gehakte bladpeterselie, 200 ml witte wijn, olijfolie, peper, zout.

  • Kook de pasta beetgaar volgens de instructies op de verpakking. Maak een gremolata met de knoflook, de citroenschil, de peterselie, 2 el olijfolie, peper en zout. Laat 15 minuten rusten.
  • Kruid de kip met peper en zout en bak ze krokant in olijfolie. Snij de ham in reepjes. Doe ze bij de kip en laat 10 minuten afgedekt garen op zacht vuur. Neem het deksel eraf en bak nog enkele minuten op hoog vuur.
  • Spoel de broccoli en verdeel in roosjes. Kook ze beetgaar in licht gezouten water, spoel onder ijskoud water.
  • Snij de kip in hapklare stukken. Blus het aanbaksel van de pan met de witte wijn en laat uitdampen. Leg de kip en de ham terug in de pan.
  • Verhit olijfolie in een andere pan en voeg de gremolata toe. Schep er voorzichtig de broccoli en pasta door en vervolgens de kip en de ham.