Samen met je online apotheker tegen chronische vermoeidheid

Iedereen voelt zich weleens moe. Meestal gaat vermoeidheid over door te rusten, maar als die vermoeidheid lang aansleept, kan dat een ernstig gezondheidsprobleem worden dat vaak ten onrechte wordt geminimaliseerd. We spreken dan van het zogenaamde chronischevermoeidheidssyndroom. Je online apotheker geeft je graag wat uitleg en tips.

Gewoon wat moe of chronische vermoeidheid?

Het chronischevermoeidheidssyndroom (CVS) wordt vaak ten onrechte geminimaliseerd. Je lijdt immers onder een slopende vermoeidheid die maanden of zelfs jaren kan aanslepen en niet overgaat met rust. Bovendien is die vermoeidheid slechts een onderdeel van een soms complex geheel dat moeilijk te verklaren is. Herstel treedt soms geleidelijk op na een of twee jaar, maar het is ook mogelijk dat je jarenlang ziek blijft.

Deskundige begeleiding in een zo vroeg mogelijk stadium bepaalt in belangrijke mate het verdere verloop van de vermoeidheid. Ook de manier waarop je naar je ziekte kijkt en ermee omgaat, is erg belangrijk voor het verloop ervan.

Chronische vermoeidheid kan het best opgevat worden als een signaal van het lichaam dat bepaalde grenzen overschreden zijn en dat je daardoor kwetsbaar bent. Vaak gaat dat ook ten koste van je levensstijl en je sociale leven en moet je veel dingen opgeven die je voorheen graag deed.

Symptomen van chronische vermoeidheid

Langdurige vermoeidheid is een complex probleem. Het is een syndroom waarbij ernstige vermoeidheid je dagelijkse functioneren verstoort en dat samengaat met andere lichamelijke en psychische klachten. De meest voorkomende symptomen van chronische vermoeidheid zijn:

  • Periodes met allesoverheersende vermoeidheid en uitputting.
  • Niet-verkwikkende slaap.
  • Krachteloosheid in spieren van armen, benen, rug en nek.
  • Langdurige herstelperiode zonder conditieopbouw.
  • Plotse hardnekkige spierkrampen, spierpijn na inspanningen of gewrichtspijn.
  • Ernstige beperking van geestelijke inspanningen door hoofdpijn, duizeligheid, concentratieproblemen.
  • Verminderde weerstand tegen stress.

Een paar tips om je vermoeidheid tegen te gaan

Gelukkig kun je zelf ook het nodige doen om je vermoeidheid tegen te gaan. Met een paar kleine aanpassingen kun je al veel bereiken:

  • Pas je levensstijl aan, ook al is dat niet zo vanzelfsprekend. Zoek naar een nieuw evenwicht dat rekening houdt met je beperkingen.
  • Luister naar de signalen van je lichaam en ga er bewust en verantwoord mee om. Lichamelijke klachten hebben immers een betekenis.
  • Aanvaard dat je niet alles onder controle hebt. Er gebeuren nu eenmaal onvoorspelbare zaken en die hoeven niet altijd negatief te zijn. Overtuig jezelf dat je niet volledig hulpeloos bent.
  • Leer ondanks de klachten en pijn van het leven te genieten. Geef vooral aandacht aan de (prettige) dingen die wel kunnen.
  • Laat je niet door anderen onder druk zetten, ook al is hun raad goed bedoeld.
  • Geef aan wanneer een gesprek of activiteit niet (meer) gaat of past.

Maar het belangrijkste is en blijft dat je naar jezelf en naar je lichaam luistert. Probeer zo veel mogelijk je leven weer op de rails te krijgen, maar forceer jezelf ook zeker niet. Dan ben je alleen nog maar verder van huis!

Bron: CM