De tips van je online apotheker voor een goede houding tijdens het zitten

We spenderen vandaag de dag het grootste deel van onze tijd met zitten, op het werk achter onze computer of thuis voor de televisie. Maar helaas kunnen een zittend leven en lang stilzitten leiden tot een groot aantal gezondheidsproblemen. Wat gebeurt er eigenlijk precies met ons lichaam als we te lang blijven zitten?

De gevaren van te veel zitten

Als we rechtstaan, dan heeft onze wervelkolom een natuurlijke kromming (de onderkant van de wervelkolom kromt normaal gezien iets naar voren). Maar als we gaan zitten, dan heeft onze onderrug de neiging om de andere kant op te buigen, waardoor de druk op de ruggenwervels verdubbelt, van 50 kg tijdens het staan tot zo’n 100 kg als we zitten. En het is die extra druk als gevolg van een slechte zithouding die kan leiden tot een groot aantal gezondheidsproblemen. We geven je een paar van de meest voorkomende:

  • Een slechte houding zorgt voor een immense stress op je ruggenwervel, waardoor die minder flexibel wordt. Als je slecht zit, dan verliezen de gewrichten van je wervelkolom beetje bij beetje hun functionaliteit en raken de zenuwen in je rug geïrriteerd, waardoor je hersenen minder goed kunnen communiceren met de rest van je lichaam;
  • Je hersenen zijn een van de organen die het meest te lijden hebben van lang stilzitten. Als je te lang inactief blijft, dan vertragen je bloedsomloop en de zuurstoftoevoer naar je hersenen, waardoor je sneller moe wordt en je je minder goed kunt concentreren;
  • Een slechte bloedsomloop zorgt ervoor dat je spieren te weinig zuurstof krijgen, waardoor ze minder goed werken, en kan ook leiden tot spataders of zelfs tot trombose;
  • Een verhoogd risico op hartaandoeningen, met name door een toename van slechte cholesterol in het bloed. Studies hebben aangetoond dat een zittend leven rechtstreeks in verband staat met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het zou zelfs zo zijn dat bij mensen die meer dan 23 uur per week zitten, het risico met wel 60% toeneemt.

Een goede zithouding

De juiste zithouding is enorm belangrijk voor een goed postuur en om je rug gezond te houden. Je kunt je postuur redelijk eenvoudig verbeteren door een paar eenvoudige regeltjes in je achterhoofd te houden:

  • Houd je rug altijd recht (de gouden regel voor een goede zithouding);
  • Houd je knieën op dezelfde hoogte of net iets lager dan je heupen;
  • Laat een kleine ruimte tussen de achterkant van je knieën en je stoel;
  • Zet je kuiten net iets voor je knieën;
  • Zet je voeten plat op de grond (of eventueel op een voetensteuntje);
  • Je boven- en je onderarmen moeten een hoek van ongeveer 90° vormen;
  • Houd een armlengte afstand tussen je ogen en je scherm;
  • Je ogen moeten ongeveer ter hoogte zitten van de bovenste rand van je scherm.

Maar dat is nog niet alles! Een goede zithouding is een goed begin, maar speel op veilig en ontdek ook onze zes eenvoudige tips om meer te bewegen tijdens je dag. Je lichaam zal je dankbaar zijn!