Ontdek met je online apotheker de gezondheidsvoordelen van pure chocolade

Afgelopen maand vertelden we je al over de voordelen van antioxidanten voor ons lichaam. Oxidatieve stress is de voornaamste oorzaak van bepaalde ziekten, zoals kanker, hart- en vaatziekten en alzheimer. Antioxidanten helpen ons lichaam te beschermen tegen vrije radicalen, die verantwoordelijk zijn voor oxidatieve stress. Een bepaald type antioxidant in het bijzonder, de polyfenolen, zou onder andere helpen bij het verlagen van een hoge bloeddruk. Goed nieuws dus, vooral voor liefhebbers van chocolade, want pure chocolade zit vol polyfenolen!

Twee stukken chocolade per dag tegen een hoge bloeddruk

Chocolade bevat veel voedingsstoffen die een positief effect hebben op onze gezondheid. Chocolade wordt gemaakt van cacaobonen en is een van de beste bronnen van antioxidanten. Onderzoek heeft aangetoond dat chocolade, en dan vooral pure chocolade, kan helpen bij het verlagen van je bloeddruk.

Volgens een Duits onderzoek zou het eten van zes gram chocolade per dag helpen je bloeddruk te verlagen. Het zou de systolische bloeddruk (het eerste cijfer van je bloeddruk) gemiddeld met drie punten doen zakken en de diastolische bloeddruk (het tweede cijfer) met twee punten.

Snoep verstandig

En pure chocolade heeft niet alleen een gunstig effect op je bloeddruk, hij is ook nog erg voedzaam. Chocolade met een hoog gehalte aan cacao (minstens 70%) bevat ook veel oplosbare vezels en mineralen, zoals ijzer, magnesium, koper en kalium.

Bovendien zouden chocolade en cacao ons lichaam helpen te beschermen tegen “slechte cholesterol”. De antioxiderende flavonoïden verminderen de hoeveelheid slechte cholesterol en bevorderen de aanmaak van goede cholesterol.

En tot slotte zou een dagelijkse portie chocolade tijdens de zwangerschap helpen te beschermen tegen pre-eclampsie (ook wel gekend als zwangerschapsvergiftiging), een aandoening die in verband wordt gebracht met een te hoge bloeddruk.

Stort je ook weer niet te snel op chocolade

Maar tegelijkertijd mag je ook niet vergeten dat veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan cacao, over het algemeen ook erg rijk zijn aan suikers en vetten (100 gram chocolade bevat zo’n 600 kilocalorieën, 20 gram suiker en 30 gram verzadigde vetzuren), die op hun beurt weer slecht zijn voor je hartgezondheid. Dus hoewel pure chocolade en cacao zeker een positief kantje hebben voor onze gezondheid, is het, door de hoge gehalten aan vetten en suikers, toch verstandig om er met mate van te genieten. Zoek je een lekker en gezond alternatief? Puur, ongezoet cacaopoeder of lekker krokante cacaokernen zijn heerlijk in een smoothie of in allerhande gerechten of gebak.