Verhoog de immuniteit van je kinderen dankzij je online apotheker

Het lijkt alsof we gisteren nog volop aan het genieten waren van de zomer en nu staat de winter alweer voor de deur. En hoewel de winter veel moois met zich meebrengt, zoals sneeuw, Kerstmis en oud en nieuw, is de winter voor veel mensen ook een periode van een verzwakte weerstand en verkoudheden. En dat is voor je kinderen zeker niet anders. Zij kunnen op hun jonge leeftijd wel wat extra ondersteuning gebruiken tegen de koude temperaturen en het gure winterweer. Ben je op zoek naar een manier om de immuniteit van je kinderen te verhogen en ze zo te beschermen tegen de winter? Ontdek de tips van je online apotheker.

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn enorm belangrijk voor onze weerstand en dan met name de vitamines A, C en D, zink en ijzer. Daarom is een gevarieerde voeding erg belangrijk of een aangepast multivitaminecomplement voor kinderen.

  • Vitamine A helpt je huid gezond te houden en speelt een rol bij de aanmaak van witte bloedcellen. Wortels, pompoenen en andere gele, rode en oranje groente- en fruitsoorten zijn een goede bron van bètacaroteen of provitamine A. Provitamine A wordt door ons lichaam omgezet in vitamine A. Vitamine A is zelf ook aanwezig in dierlijke producten zoals lever, boter, eigeel en vette vis.
  • Winterfruit, zoals kiwi's en citrusvruchten, en wintergroenten, zoals spinazie, boerenkool en broccoli, zijn rijk aan vitamine C, waarvan geweten is dat het helpt de duur en de ernst van infecties te verminderen.
  • Eieren en vette vis zijn overigens ook een goede bron van vitamine D. Daarnaast wordt vitamine D ook toegevoegd aan veel zuivel- en graanproducten. Probeer bijvoorbeeld de lekkere vitamine D-gummies van Davitamon of de druppels met frambozensmaak van ixX Pharma.
  • Een tekort aan zink kan onder andere leiden tot darminfecties. Zink vinden we dan weer voornamelijk vlees, eieren, vis, peulvruchten en zuivelproducten.
  • IJzer bestaat in twee vormen, dierlijk ijzer (ook wel heemijzer genoemd) en plantaardig ijzer (of non-heemijzer). De dierlijke variant wordt makkelijker opgenomen door het lichaam, maar vitamine C helpt tegelijkertijd de opname van ijzer te verhogen.

Probiotica

90% van onze weerstand komt rechtstreeks uit onze darmen, daarom is een gezonde darmflora onmisbaar voor opgroeiende kinderen. De verschillende bacteriën die thuis zijn in onze darmen helpen bij het verteren van onze voeding en bij het in stand houden van onze immuniteit. Voedingssupplementen op basis van probiotica helpen onze darmflora gezond te houden, onder andere door de verspreiding van slechte bacteriën tegen te gaan. Ontdek bijvoorbeeld de kauwtabletten van Probactiol Junior of de Protectis Drops.

Echinacea en propolis

Niet iedere remedie die voor jou werkt, werkt ook zomaar voor je kinderen. Kinderen zijn gevoeliger voor infecties dan volwassenen en hebben ook aangepaste supplementen nodig. Twee producten waarvan is aangetoond dat ze de weerstand van kinderen verhogen, zijn echinacea en propolis. Let er wel op dat ze niet geschikt zijn voor continu gebruik, maar ze zijn daarentegen wel ideaal voor een korte kuur van twee à drie weken in de winter om de immuniteit te verhogen. Probeer bijvoorbeeld Echinaforce Junior + Vitamine C van A. Vogel, de Propolis Siroop van Soria of Koninginnenbrij + Melkfermenten Junior van Arko Royal.

Net zoals je zelf graag gezond de winter doorkomt, wil je dat natuurlijk ook voor je kinderen. Dankzij de tips van je online apotheker kunnen jullie samen met een gerust hart genieten van al het mooie dat de winter te bieden heeft, van wintersport, samen sneeuwpoppen maken en een mooi kerstfeest, zonder een vervelende verkoudheid of snotneus!