Tips van je online apotheker voor voeding en wondgenezing

Vorige week gaven we je al een paar voedingstips voor een mooie bruine huid, maar dat is niet het enige wat je voeding voor je huid kan betekenen. De juiste vitamines, mineralen en sporenelementen op je bord helpen je huid ook sneller te genezen bij een snij- of een schaafwond. Ontdek samen met je online apotheker hoe het juiste dieet jou kan helpen na een ongelukje of een onhandigheidje.

Gezond van binnenuit

Een ongeluk zit in een klein hoekje en je hoeft niet eens per se onhandig te zijn om je in het dagelijkse leven te blesseren (al helpt dat natuurlijk niet). Denk bijvoorbeeld aan de kleine ongelukjes thuis of op het werk, om nog maar te zwijgen van wanneer je gaat klussen, tuinieren of koken. De kleinste onoplettendheid kan zo tot een wond leiden. Maar niet iedere huid reageert hetzelfde op een wond: zo vertragen, naarmate we ouder worden, onze bloedsomloop en de zuurstoftoevoer naar de cellen, maken mensen die veel lijden onder stress, minder snel collageen aan, stimuleren bepaalde medicijnen de aanmaak van corticoïden die de genezing vertragen, en kunnen bepaalde stofwisselingsziekten, zoals diabetes, de wondheling vertragen. Een aangepaste voeding kan je lichaam helpen goed te genezen en een litteken te voorkomen.

Voeding voor een betere wondgenezing

Om de genezing van een schaafwond of een snijwond te versnellen of om je huid te helpen sneller te herstellen na een chirurgische ingreep zijn bepaalde voedingstoffen onmisbaar in je dieet. Wij geven je graag een paar voorbeelden:

  • Vitamine K heeft een stollende werking op het bloed. Een tekort kan dan ook de wondheling vertragen. Vitamine K zit onder ander in spinazie, rode kool, witlof, broccoli en bieslook.
  • Vitamine A helpt de ontstekingsreactie van je huid te controleren, de eerste stap van een gezonde genezing. Vitamine A vind je onder andere terug in wortels, zoete aardappelen, pompoen en groene groenten.
  • Vitamine C draagt bij tot de vorming van collageen, dat op zijn beurt zorgt voor de vorming van nieuwe weefselstructuren. Voedingsmiddelen het rijkst aan vitamine C zijn bijvoorbeeld vruchten zoals kiwi's, mango's en aardbeien en groenten zoals waterkers, boerenkool en koriander.
  • Eiwitten: eiwitten spelen een belangrijke rol in het genezingsproces. Je lichaam gebruikt de aminozuren aanwezig in eiwitten voor de aanmaak en het herstel van je cellen. Bovendien kan een tekort aan eiwitten het risico op een infectie verhogen. We vinden eiwitten vooral in producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis, eieren), maar ook in plantaardige producten (spirulina, soja, linzen en kikkererwten).

Daarnaast zijn er ook nog een paar voedingsmiddelen die je beter mijdt, zoals gember en sommige kruiden, magere melk en suiker. Zo zorgen gember en kruiden zoals kurkuma ervoor dat je bloed minder snel stolt, kan magere melk je insulineproductie en de ontstekingsreactie vertragen en beïnvloedt suiker de collageenniveaus in je huid.

Heb je een wondje opgelopen en heb je het idee dat je trager geneest dan normaal? Dan zou dat zomaar eens kunnen liggen aan wat er op je bord ligt. Twijfel je? Je huisarts en je online apotheker helpen je graag verder met meer informatie over wondheling en voedingssupplementen.