Tips van je online apotheker tegen hypercholesterolemie

Ongeveer twee derde van de bevolking in Nederland en België ouder dan 18 jaar heeft een te hoog of verhoogd cholesterolgehalte, maar toch doen we er massaal te weinig aan om de risico's van hypercholesterolemie te beperken. Onze westerse levensstijl en onze eetgewoontes zijn niet altijd per se de gezondste en het aantal mensen dat lijdt aan hart- en vaatziekten neemt ieder jaar weer toe. Ontdek samen met je online apotheker wat je eraan kunt doen.

"Goede" en "slechte" cholesterol

Cholesterol wordt voornamelijk gevormd in de lever en in kleine hoeveelheden in de bijnieren en de darmen en vervult een aantal uiterst belangrijke taken in ons lichaam. Zo is cholesterol essentieel voor de opbouw van de celwanden in je lichaam en bovendien de bouwsteen voor een groot aantal hormonen, vitamine D en gal. We maken onderscheid tussen HDL-cholesterol (de zogenaamde "goede" cholesterol) en LDL-cholesterol (de "slechte" cholesterol). (In een vorige blog gaven we je al wat meer uitleg over het verschil tussen HDL- en LDL-cholesterol, die blog kun je hier nog eens nalezen.)

Hypercholesterolemie en wat je eraan kunt doen

Hypercholesterolemie is een stofwisselingsstoornis waarbij een te hoog gehalte LDL-cholesterol in het bloed zit. Dat komt erop neer dat het bloed dat van je lever naar de rest van je lichaam vertrekt, meer cholesterol bevat dan er wordt afgevoerd, waardoor de cholesterol wordt afgezet in je organen en je aders, met alle gevolgen van dien. Maar gelukkig kun je zelf het nodige doen om het risico op hart- en vaatziekten te beperken. Er zijn drie verschillende manieren om een hoge cholesterol te behandelen:

Aanpak nummer 1: voeding & beweging

De eerste stap die je zelf moet zetten is, zoals zo vaak, een gezonde levensstijl. Voldoende bewegen, voldoende water drinken en een evenwichtig dieet met veel fruit en groenten, volkorengranen en weinig verzadigde vetzuren. Voedingsstoffen die een positief effect hebben op je cholesterolspiegel zijn bijvoorbeeld:

  • Onverzadigde vetzuren;
  • Voedingsmiddelen die oliezuur bevatten, zoals olijfolie;
  • Voedingsmiddelen die linolzuur bevatten, zoals zonnebloemolie en sojaolie;
  • Voedingsmiddelen die alfalinoleenzuur bevatten, zoals lijnzaadolie en walnoten;
  • Bètaglucanen uit haver en/of gerst;
  • Pectine (minimaal 6 gram per dag) uit vruchten zoals appels en bessen;
  • Plantaardige sterolen of stanolen (minimaal 0,8 gram per dag). (Over plantensterolen hebben al eens een blog geschreven, die vind je hier terug.)

Andere voedingsmiddelen, zoals vis (in het bijzonder vette vissoorten), soja-eiwitten of bepaalde probiotica, zouden ook bijdragen tot het verlagen van je LDL-cholesterol, maar daarvoor is nog meer wetenschappelijk onderzoek nodig.

Aanpak nummer 2: voedingssupplementen

Verschillende voedingssupplementen kunnen je, in aanvulling op een gezond dieet, helpen je cholesterolwaarden weer op de rails te krijgen:

  • Gefermenteerde rode rijst: de rijst wordt gefermenteerd met een bepaalde schimmel, waardoor er stoffen vrijkomen die nauw verwant zijn aan de klassieke cholesterolverlagende medicijnen (wil je meer weten over gefermenteerde rode rijst? Ook dat lees je in onze blog over HDL- en LDL-cholesterol). Ben je geïnteresseerd in gefermenteerde rode rijst? Laat je dan zeker informeren door je dokter.
  • Fytosterolen of plantensterolen: hun chemische structuur lijkt erg op die van cholesterol en hoewel ze nauwelijks door ons lichaam worden opgenomen, zorgen ze er wel voor dat er minder cholesterol wordt opgenomen door onze darmen.
  • Omega 3-vetzuren met lange keten: van deze vetzuren is aangetoond dat ze bijdragen tot het verlagen van de LDL-cholesterol in het bloed.

Aanpak nummer 3: geneesmiddelen op voorschrift

Als je alles al hebt geprobeerd, dan kun je, in samenspraak met je dokter, overgaan op een behandeling met geneesmiddelen, zoals statines of fibraten.

Wil je meer weten over cholesterol, hypercholesterolemie en de risico's op hart- en vaatziekten? Praat er eens over met je arts of je online apotheker. Alleen zo kunnen we samen voor een gezonde levensstijl gaan!