De tips van je online apotheker voor blauw licht en slaap

Voldoende slapen is enorm belangrijk voor je lichaam en je geest! Tijdens je slaap herstel je van een dag vol fysieke of mentale inspanningen en geef je je lichaam de tijd om volledig tot rust te komen. Maar om goed te kunnen slapen is het ook belangrijk om goed in slaap te vallen. Iedereen heeft zo zijn eigen ritueel om zichzelf 's avonds in slaap te krijgen, maar meer en meer mensen liggen 's avonds nog eerst een halfuurtje met hun gsm of hun tablet te spelen om even tot rust te komen. In principe niets mis mee, ware het niet dat het blauwe licht dat van het scherm afkomt, je slaapritme kan verstoren. Je online apotheker geeft je graag wat uitleg.

Blauw licht

Het licht dat onze ogen binnenkomt wordt onderverdeeld in zichtbaar licht, met golflengtes van 380 tot 780 nm, en niet-zichtbaar licht (ultraviolet en infrarood licht). We weten allemaal dat uv-licht onze weefsels kan beschadigen, zoals onze ogen en onze huid. Daarom is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen om je te beschermen tegen de zon, zoals zonnebrandcrème of een zonnebril. Blauw licht (zichtbaar blauwviolet licht) kan echter ook schade veroorzaken aan onze ogen. Hoewel blauwviolet licht minder energie heeft dan ultraviolet licht, wordt het, in tegenstelling tot ultraviolet licht, bijna niet gefilterd wanneer het onze ogen binnenkomt en ons netvlies bereikt. Het blauwe gedeelte van licht tussen 380 en 500 nm is ook bekend als hoogenergetisch zichtbaar licht (high-energy visible light of HEV).

Je laptop of je gsm

Ben jij zo iemand die 's avonds voor het slapengaan nog snel achter zijn laptop kruipt of in bed nog een halfuur met zijn gsm of tablet speelt? Dan bestaat de kans dat je daardoor slechter slaapt. Je slaapritme wordt namelijk geregeld door een hormoon dat we melatonine noemen. Overdag wordt de productie van melatonine in je hersenen tegengehouden onder invloed van het daglicht en wanneer het donker wordt, geven je hersenen normaal gezien meer melatonine vrij, waardoor je moe begint te worden. Beeldschermen van computers, laptops en gsm's zijn zo ontworpen dat ze de golflengtes van het zonlicht nabootsen, maar als je tot 's avonds laat aan een scherm zit gekluisterd, dan is de kans groot dat je melatonineproductie in de war raakt.

Apps of leesbrillen

Als je echt niet zonder je gsm kunt of als je 's avonds laat nog moet werken om een belangrijke opdracht af te krijgen, dan is er gelukkig nog hoop. Als je beschikt over een redelijke IT-kennis, dan kun je bijvoorbeeld eens experimenteren met apps voor je computer of je gsm, zoals f.lux, om de intensiteit van het blauwe licht automatisch aan te passen als het donker wordt en je scherm een zachtere, rode schijn te geven, of met de Blue Light Filter van je gsm. Of zoek je toch liever een simpelere oplossing om 's avonds nog snel even van je technologie te genieten zonder dat je slaap eronder lijdt? Dan stelt je online apotheker je graag VisionBlue voor: leesbrillen die speciaal ontwikkeld zijn om blauw licht te filteren. Heb je nog goede ogen? Geen zorgen, VisionBlue is ook beschikbaar met een dioptrie van 0.0! Zo kun jij met een gerust hart verbonden blijven met de wereld zonder dat je er slaap over hoeft te verliezen! Welterusten!