De 6 tips van je online apotheker voor een gezondere slaapkamer

Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid. En om goed te slapen heb je dus ook een gezonde slaapkamer nodig. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is niet altijd het geval. Een goed matras, een goed kussen en de juiste temperatuur in je slaapkamer zijn dan ook onmisbaar. Denk samen met je online apotheker nog eens na over je slaapkamer voor een betere nachtrust.

6 tips om beter te slapen in een gezondere slaapkamer

Voor een goede nachtrust en om heerlijk uit te kunnen slapen heb je een slaapkamer nodig waar je je goed voelt en kunt ontspannen:

  • De ideale temperatuur van je slaapkamer: de ideale kamer is niet te warm en niet te koud. Onderzoek heeft aangetoond dat de beste temperatuur voor je slaapkamer tussen de 16 en de 18 graden ligt. Als je slaapt, dan daalt je lichaamstemperatuur, maar als het te warm is in je kamer, dan zweet je meer en slaap je dus ook slechter.
  • Een donkere kamer helpt je om beter te slapen: koop goede gordijnen die je slaapkamer volledig verduisteren. Een enkele lichtstraal die binnenvalt in je kamer, kan je al het idee geven dat de dag weer begonnen is en je uit je slaap houden.
  • Vochtigheid en ventilatie: zelfs in de herfst en in de winter is het belangrijk om je ramen minstens tien minuten per dag te openen, liefst zowel ’s ochtends als ’s avonds, om verse lucht binnen te laten en om vocht en slechte geuren te laten ontsnappen. (Ontdek ook onze andere tips om de luchtkwaliteit in je huis te verbeteren.)
  • Het CO2-gehalte in je slaapkamer: alleen door te ademen produceren we al meer dan 450 liter CO2 per dag. In een kamer die niet voldoende geventileerd wordt, kan die hoeveelheid CO2 leiden tot een tekort aan verse, zuurstofrijke lucht.
  • Planten helpen je beter te slapen: bepaalde groene planten in je slaapkamer, zoals aloë vera en sanseveria, helpen de lucht gezond en zuiver te houden in je kamer en bezorgen je zo een rustige nacht.
  • Kies de juiste kleur voor je slaapkamer: wist je dat de kwaliteit van je slaap rechtstreeks beïnvloed kan worden door de kleur van de muren van je slaapkamer? Je zou de voorkeur moeten geven aan kalmerende kleuren die je helpen in slaap te vallen. Gebruik daarom geen al te felle kleuren, maar kies bijvoorbeeld voor lichtblauw, violet, roze, lichtgroen of beige in je slaapkamer.

Welterusten!