Een stralende huid dankzij Clinique en je online apotheker

Termen als “hypoallergeen”, “dermatologisch getest” en “parfumvrij” … tegenwoordig zijn ze schering en inslag op de verpakkingen van ieder zichzelf respecterend cosmeticamerk. Maar dat was lang niet altijd zo. Nog niet zo lang geleden kwam de algemene houding ten opzichte van huidverzorging neer op het geluk van goede genen. Maar dat veranderde allemaal met een enkel artikel in het Amerikaanse tijdschrift Vogue dat leidde tot de geboorte van Clinique, het eerste dermatologisch geteste, hypoallergene en 100% parfumvrije merk van cosmeticaproducten.

“Kun je een stralende huid creëren?”

Het is het jaar 1967. Carol Philips, de toenmalige redactrice van het Amerikaanse tijdschrift Vogue, heeft de opdracht gekregen om erachter te komen hoe mensen eigenlijk echt hun huid zouden moeten verzorgen. Het resultaat: een artikel met de titel “Kun je een stralende huid creëren? Een dermatoloog vertelt hoe het kan en hoe het niet moet”. De expert achter die woorden was, en is nog steeds, een van New Yorks meest vooraanstaande dermatologen, dr. Norman Orentreich.

De geboorte van Clinique

Het artikel trok de aandacht van Estée Lauder, die Carol Philips in dienst nam om het nieuwe merk Clinique te lanceren, het eerste klantgerichte, hypoallergene en 100% parfumvrije verzorgingsmerk (en sinds 2018 ook 100% vrij van parabenen). Clinique werd geïntroduceerd in de cosmetica-industrie en het doktersprogramma van reinigen, exfoliëren en hydrateren vormde de basis van wat nu het beroemde “3-stappenhuidverzorgingssysteem” van Clinique is.

Clinique Laboratories Inc. kreeg het recht om het 3-stappensysteem, met dezelfde formules zoals die in de praktijk van dr. Orentreich werden gebruikt, op de markt te brengen en in 1968 lanceerde Clinique in New York de meest complete collectie huidverzorging en make-upproducten die ooit in een keer werd geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Een jaar later werd Clinique internationaal gelanceerd, als eerste in Groot-Brittannië. Tegenwoordig wordt Clinique verkocht in ruim 130 landen over de hele wereld.

4 huidtypes

Clinique gaat uit van vier verschillende huidtypes en laat jou als klant de vraag stellen: “hoe voelt mijn huid in de loop van de dag aan zonder moisturizer?”:

  • Huidtype 1 - zeer droog: trekkerig en overal oncomfortabel;
  • Huidtype 2 - gecombineerd droog: trekkerig en oncomfortabel op de wangen, glimt soms op de T-zone (voorhoofd, neus en kin);
  • Huidtype 3 - gecombineerd vet: de wangen voelen comfortabel aan, de T-zone glimt;
  • Huidtype 4 - vet: het hele gezicht glimt.

3 stappen, 3 minuten, 2 maal per dag

In het artikel in de Vogue vertelde dr. Orentreich over de voordelen van het reinigen van je gezicht met zeep, van exfoliëren en van hydrateren – alleen waar nodig – en dat twee keer per dag:

Stap 1: reinigen met de Facial Soap:

  • Verwijdert vuil en overtollige talg van het huidoppervlak;
  • Bereidt je huid voor op de weldaden van stap 2;
  • Maakt je huid zacht, zuiver en comfortabel.
  • Let wel: de Facial Soap verwijdert geen make-up, gebruik dus eerst een make-upremover.

Stap 2: exfoliëren met de Clarifying Lotion. Exfoliëren is een zeer belangrijke stap voor elke huid. Door de dode huidcellen te verwijderen van het huidoppervlak, wordt je moisturizer beter opgenomen door je huid waardoor ze zachter en egaler aanvoelt en meer straalt:

  • Verwijdert dode huidcellen;
  • Voorkomt dat je poriën verstoppen;
  • Bereidt je huid voor op stap 3;
  • Maakt je huid helder, zuiver en stralend.

Stap 3: Dramatically Different Moisturizing Crème/Lotion+/Gel:

  • Zorgt voor een sterkere vochtbarrière;
  • Herstelt de balans tussen vocht en lipiden in de huid;
  • Gaat uitdroging tegen;
  • Zorgt dat je volgende verzorgingen betere resultaten bieden.

Een stralende huid in alle veiligheid? Eén antwoord: Clinique!