Tips van je online apotheker om je een beetje in te houden tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn voor de meesten onder ons synoniem met gezellig tafelen met vrienden en familie. En meestal beperkt dat zich niet tot kerstavond en eerste of tweede kerstdag. Een hele reeks nieuwjaarsrecepties, op het werk, bij de schoonfamilie en bij de vereniging, staan garant voor gezelligheid en volop eten en drinken. Maar het ene eet- en drinkfestijn na het andere kan redelijk zwaar zijn voor je lichaam. Je online apotheker geeft je graag wat tips om het einde van het jaar in stijl af te sluiten.

Alcohol, een glaasje meer of minder

Overal waar je komt staan de flessen champagne klaar om het nieuwe jaar in te luiden. Nu weten de meesten onder ons wel dat het drinken van alcohol niet per se gezond is, maar op een gezellige receptie 's middags of een feestje 's avonds gaan er toch altijd weer de nodige flessen doorheen. Maar toch doe je er goed aan om jezelf een beetje in te houden. Alcohol heeft een diuretisch effect, waardoor je vaker naar het toilet moet, wat ervoor zorgt dat je sneller uitdroogt en je weer de neiging geeft om meer te drinken. Dat leidt tot een vicieuze cirkel die je meestal pas de dag erop voelt aan je kater.

Bovendien zitten de suikers in alcohol ook vol calorieën en ben je, als je wat gedronken hebt, ook geneigd om meer en vetter te eten. En uiteraard leidt alcohol vaak ook tot meer gezelligheid, omdat het een deel van onze sociale remmingen wegneemt, maar let er wel op dat je lichaam niet te veel went aan de alcohol, waardoor je ook sneller geneigd zou zijn om weer opnieuw te beginnen drinken. Zorg er dus voor dat je voldoende afwisselt met water of fruitsap.

Een glaasje vooraf

Een glaasje cava of champagne hoort er natuurlijk bij tijdens de feestdagen, maar toch houd je het beter voor na het eten. Alcohol op een nuchtere maag verhoogt de zuurproductie in je maag, waardoor je sneller maagpijn of een brandend gevoel kunt krijgen. Bovendien wordt de alcohol zo ook sneller opgenomen in het bloed. Daarom kun je beter even wachten met je eerste glas, toch op zijn minst tot na de eerste gang.v

Eten tot je ontploft

Daarnaast hebben we ook al snel de neiging om veel te veel te eten tijdens de feestdagen. Een gourmetavondje of een lopend buffet, als we mensen te gast hebben, dan zetten we allemaal graag ons beste beentje voor en halen we voor de zekerheid maar wat extra in huis. Met als gevolg dat iedereen ook meer eet dan strikt noodzakelijk. Zo duurt het bijvoorbeeld een paar minuten voordat je maag een signaal geeft aan je hersenen dat hij vol zit, wat betekent dat, als je voelt dat je vol zit, je eigenlijk al te veel hebt gegeten.

En om al dat extra eten te verteren, maakt je maag weer extra maagzuur aan, wat weer kan leiden tot een ongemakkelijk gevoel. En ken je dat gevoel dat je een dag nadat je te veel hebt gegeten, toch wakker wordt met een hongergevoel? Dat komt omdat je maag uitgezet is door het vele eten en de volgende ochtend nog niet terug is naar zijn normale grootte, waardoor je eerder het gevoel hebt van een lege maag.

Vetbinders, detoxen en andere trucs

Ook zul je hier en daar weleens van iemand horen dat ze speciaal een week voor het kerstdiner zijn beginnen lijnen om zich dan niet in te hoeven houden tijdens de feestdagen. Maar op een dergelijke korte termijn merk je daar eigenlijk heel weinig van. Ook het beginnen slikken van vetbindende medicijnen tussen Kerstmis en oud en nieuw of een week nadien alleen maar smoothies drinken zal weinig uitmaken tegen de "losbandigheid" van het einde van het jaar.

Gelukkig heeft een weekje te veel eten en drinken in eerste instantie vooral nadelen op korte termijn, zoals maagpijn en een kater, maar als je de rest van het jaar braaf je gezonde eetgewoontes respecteert, dan kan het op lange termijn gelukkig allemaal geen kwaad. Het is dus vooral zaak om de avond zelf je een beetje in te houden en verder vooral gewoon te genieten. Smakelijk!