Nog geen week geleden hebben we de klok alweer teruggezet naar de wintertijd en je merkt het meteen. De dagen worden nu toch wel erg kort en het wordt ’s avonds weer erg vroeg donker. En hoewel de winter zeker z’n charmes heeft, met de aankomende feestdagen, mooie besneeuwde winterse taferelen en gezellige kerstverlichting, is de winter ook voor veel mensen een seizoen dat niet snel genoeg weer afgelopen kan zijn. De kou, het slechte weer en de korte dagen kunnen leiden tot een zogenaamde winterdepressie. Haal de zon weer in huis met de vitamine D-supplementen van je online apotheker.

Vitamine D

De twee belangrijkste vormen van vitamine D die in het menselijk lichaam voorkomen, zijn vitamine D2 (ook wel ergocalciferol genoemd) en vitamine D3 (cholecalciferol). Vitamine D speelt een belangrijke rol in diverse orgaansystemen:

  • Vitamine D2 (calciferol of ergocalciferol) wordt gemaakt uit provitamine D2 (ergosterol) in plantaardige voeding of schimmels (qua voeding het meest voorkomend in kaas, paddenstoelen en gist) en kan niet door het menselijk lichaam worden geproduceerd.
  • Vitamine D3 (cholecalciferol) bevindt zich in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, maar kan ook in de huid worden geproduceerd via een fotochemische reactie op ultraviolette stralen uit zonlicht.

Ons lichaam kan zelf vitamine D aanmaken uit de uv-B-stralen afkomstig van de zon. Maar omdat we in de winter vaak liever lekker warm binnen blijven, zijn we ook minder blootgesteld aan zonlicht. Om die verminderde blootstelling te compenseren is het verstandig om op zoek te gaan naar andere bronnen van vitamine D. Hieronder vind je een lijstje van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D:

  • Levertraan: 200 à 250 µg per 100 g
  • Heilbotolie: 22,5 (900 UI) µg per 100 g
  • Zalm, haring, ansjovis: 12 à 20 µg per 100 g
  • Sardine, makreel: 8 à 12 µg per 100 g
  • Heilbot (gebakken/rauw): 5,8/4,7 µg per 100 g
  • Margarine: 8 à 12 µg per 100 g
  • Tonijn: 3 à 8 µg per 100 g
  • Kippenlever: 2 µg per 100 g
  • Champignons: 0,6 à 1,5 µg per 100 g
  • Boter: 0,6 à 1,5 µg per 100 g
  • Eieren: 0,6 à 1,5 µg per 100 g

Winterdepressie

Ten slotte kunnen een paar kleine aanpassingen aan je dagelijkse routine ook al wonderen doen om een winterdepressie tegen te gaan.

  • Voldoende licht: blijf thuis niet in het donker zitten, maar zorg dat je 's ochtends meteen de lamp aandoet of de gordijnen opent.
  • Buitenlucht: zorg zeker tijdens de kortste dagen van het jaar dat je zoveel mogelijk geniet van de frisse buitenlucht.
  • Bewegen: in beweging blijven is essentieel om jezelf fit en goed te voelen.
  • Positief blijven: een winterdip tegengaan is ten slotte ook een kwestie van hoe je er mentaal mee omgaat. Denk aan dingen die je vrolijk maken, zet leuke, opzwepende muziek op en ga lekker op stap of lunchen met vrienden of vriendinnen.

Lees hier ook onze vorige blog over vitamine D.

Metagenics

Metagenics is een Amerikaans bedrijf dat hoogwaardige voedingssupplementen produceert. Hun gamma aan vitamine D-supplementen bestaat uit vitamine D 400 IU, 1000 IU en 2000 IU, in de vorm van kauwtabletten. Haal dankzij PharmaMarket en Metagenics de zon weer in huis en ga je winterdip tegen!