Gevarieerd eten voor een gezonde mond en gezonde tanden

Een mooie, gezonde glimlach bepaalt voor een groot deel hoe je je presenteert. Maar om je tanden en je mond in goede gezondheid te houden is een goede mondhygiëne erg belangrijk. En dat houdt niet op bij je tanden poetsen of een keer flossen. Ook je voeding heeft een grote invloed op je mond, je tanden en je slijmvliezen en verkeerd eten kan een groot aantal tandaandoeningen veroorzaken. Je online apotheker geeft je graag een paar tips voor een stralende glimlach.

De impact van voeding op tandbederf en tanderosie

Uiteraard heeft onze voeding een invloed op tandbederf, de erosie van je tandglazuur en andere parodontale aandoeningen. Dergelijke beschadigingen of aandoeningen van de mond of de tanden kunnen op termijn een risicofactor vormen en pijnklachten geven of zelfs leiden tot het uitvallen van de tanden. Daarnaast kunnen ze het vermogen om te kauwen aantasten, de voedingstoestand negatief beïnvloeden en het eetplezier wegnemen.

De prevalentie van cariës in de ontwikkelde landen is de laatste dertig jaar gedaald, maar blijft wel hoog door een te hoge consumptie van zogenaamde vrije suikers (mono- en disachariden). De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om de inname van vrije suikers te beperken tot minder dan 10% van de totale energie-inname (minder dan 15-20 kg per jaar per persoon) en moedigt zelfs aan om niet boven de 5% van de energie-inname te komen, om de ontwikkeling van cariës tegen te gaan.

Het beste is een dieet rijk aan fruit en groenten, met veel zetmeel en vezels en met weinig vrije suikers en vetten. Dat is niet alleen goed voor het hele lichaam, het houdt ook de mond en tanden gezond. Gezond eten helpt cariës, parodontale aandoeningen, infectieziekten en mondkanker te voorkomen.

Ontstaan van parodontale aandoeningen

Verschillende studies hebben een verband aangetoond tussen onze voeding en het risico op bepaalde chronische parodontale aandoeningen. Een overmatig gebruik van geraffineerde suikers en verzadigde vetten verhoogt de concentratie van glucose en vetten in ons lichaam. Door die hoge concentratie wordt de citroenzuurcyclus geactiveerd, waardoor superoxide-ionen en andere vrije radicalen vrijkomen die verantwoordelijk zijn voor oxidatieve stress op cellulair niveau en veroorzaken een toename van ontstekingsbevorderende moleculen.

Antioxidanten en mondgezondheid

Antioxidanten spelen een beschermende rol door oxidatie te verhinderen of te vertragen. Bepaalde voedingsstoffen hebben antioxiderende eigenschappen en kunnen helpen om de parodontale weefsels te beschermen tegen oxidatieve stress. Voedingsstoffen waarvan aangetoond werd dat ze de mond helpen beschermen zijn bijvoorbeeld omega 3-vetzuren, vitamine C, D en E, calcium, magnesium en polyfenolen.

  • Omega 3-vetzuren: kunnen bepaalde ontstekingsbevorderende mediatoren blokkeren en de resultaten van een niet- chirurgische parodontale behandeling verbeteren.
  • Vitamine C, D en E: lagere concentraties aan vitamines C, D en E in je bloed kunnen parodontale aandoeningen bevorderen en een verminderde tandvleeshechting veroorzaken. Bovendien hebben rokers gemiddeld een aanzienlijk lagere plasmaconcentratie van vitamine E, wat ook leidt tot parodontale aandoeningen.
  • Calcium: speelt een essentiële rol in de ontwikkeling en het behoud van de botmassa. Daarnaast kan een dagelijkse calciuminname van minstens 55 gram uit melk, kaas of yoghurt zorgen voor een betere tandvleeshechting.
  • Magnesium: is betrokken bij de binding van calcium op het botweefsel. Het bevordert de tandvleeshechting en voorkomt zo dat de tanden los komen te zitten.
  • Polyfenolen: remmen de productie van bacteriële proteasen en de secretie van ontstekingsbevorderende cytokines (moleculen die een rol spelen bij je weerstand).

Bij je online apotheker vind je een ruim aanbod aan voedingssupplementen op basis van vetzuren, vitamines en mineralen om jouw mond en jouw tanden in perfecte gezondheid te houden! Zo kun jij nog jaren zonder zorgen blijven lachen!

Bron: Food in action