Gezond eten voor een gezond hart

Eerder deze maand gaven we in onze blog al wat uitleg over een hoge bloeddruk en de juiste voedingsaanpak en over de nieuwe actieve voedingsdriehoek. Op vrijdag 29 september 2017 is het de Internationale Dag van het Hart, een dag die door de World Heart Foundation in het leven werd geroepen om mensen en overheden in te lichten over de gevaren van hartziekten. Gezond eten zou dé manier zijn om hart- en vaatziekten als gevolg van aderverkalking te voorkomen, daarom geeft je online apotheker je, in aanvulling op de voedingsaanpak uit onze vorige blog, ook nog graag een overzicht van welke voedingsmiddelen een gunstig effect hebben op ons hart en onze bloedvaten en welke je juist zou moeten vermijden.

Voeding met een bewezen gunstig effect

Van de volgende voedingsmiddelen is aangetoond dat ze een gunstige uitwerking hebben op je hart en je bloedvaten:

  • Extra vierge olijfolie (met mate geconsumeerd): heeft een beschermende werking tegen bepaalde cardiovasculaire problemen.
  • Blauwe bessen en aardbeien (vanaf 3 porties per week): hebben een beschermende en antioxiderende werking.
  • Noten (walnoten, amandelen …) (30 gram per dag): deze portie mag niet worden overschreden, om gewichtstoename te voorkomen.
  • Groene bladgroenten: hebben een significant beschermend effect op het hart en de bloedvaten, als ze dagelijks worden geconsumeerd.
  • Plantaardige eiwitten: zijn aanzienlijk beter voor het hart dan dierlijke eiwitten.

Voeding met een bewezen negatief effect

De volgende voedingsmiddelen worden het best enkel met mate gegeten:

  • Kokosolie en palmolie: bevatten veel verzadigde vetzuren en kunnen de cholesterolspiegels verhogen.
  • Eieren: kunnen de cholesterolspiegels verhogen.
  • Fruit- of groentesappen zonder pulp: zijn te energierijk.
  • Voedingsmiddelen met veel toegevoegde vetten of olie, gefrituurde producten, orgaanvlees, verwerkte vleeswaren en suikerhoudende dranken.

Niet voldoende wetenschappelijk bewijs

En ten slotte nog een paar voedingsmiddelen waarvoor geen of niet voldoende overtuigend bewijs is om te stellen dat een schadelijk of gunstig effect hebben op ons hart:

  • Zonnebloemolie en andere vloeibare plantaardige oliën.
  • Hoge doses van antioxidantsupplementen.
  • Fruit- of groentesappen met pulp.
  • Voedingsmiddelen die gluten bevatten (behalve voor mensen met coeliakie of glutenintolerantie).

En natuurlijk is gezond eten soms gemakkelijker gezegd dan gedaan en zijn sommige dingen die slecht voor ons zijn, ook gewoon te lekker om te laten liggen. En je mag gerust een keer zondigen, maar op de lange termijn kan het geen kwaad om een beetje op je voeding te letten. Smakelijk!

Bron: De Apotheker