Gezond snoepen: onze tips voor een gezond tussendoortje!

We willen onszelf allemaal weleens lekker verwennen als we trek hebben of zin in een tussendoortje en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. En niet alleen jij, maar ook je kinderen snoepen graag. Bovendien kan af en toe eens snacken juist goed voor je zijn. Twee of drie keer per dag gezond snoepen tussen de maaltijden door is goed voor je spijsvertering en helpt je bloedsuikerspiegel en insulineniveau relatief stabiel te houden, waardoor je sneller kunt afvallen dan wanneer je niet zou snoepen tussen de maaltijden door. Met de tips van je online apotheker wordt gezond snoepen eenvoudig en leuk!

Gezond snoepen

Zolang je niet meteen naar een zak chips, een reep chocolade of wat suikergoed grijpt, is een snack tussen de maaltijden door zeker niet slecht voor je. Af en toe een tussendoortje zorgt er namelijk voor dat je spijsvertering en je stofwisseling op gang blijven tijdens de dag. Bovendien blijft je bloedsuikerspiegel constanter en krijg je minder snel hongeraanvallen.

Tips voor gezond snoepen

Maar wat moet je dan juist kiezen als gezond tussendoortje? We geven je een lijstje met dingen waarvan je met gerust hart kunt genieten:

  • Fruit: we kennen allemaal de klassieke quote van bij de tandarts "snoep gezond, eet een appel", maar je kunt eindeloos variëren met fruit, zowel verse ananas, sinaasappels of kiwi's, als gedroogd fruit, bijvoorbeeld een lekkere mix van gedroogde bessen.
  • Groente: misschien niet het eerste dat in je opkomt wanneer je aan snoep denkt, maar groentestengels of kleine kerstomaatjes zijn perfect als heerlijk en gezond tussendoortje.
  • Multigranenrepen: de repen bestaan uit noten, zaden en granen en zijn dus uitermate geschikt voor de snelle trek en een beetje extra energie.
  • Volkorenrijstwafels: rijstwafels zijn arm aan calorieën en rijk aan vezels.
  • Zoute popcorn: popcorn is relatief gezond, zolang het maar niet de geboterde en gesuikerde versie is die je in de bioscopen vindt.
  • Kwark en yoghurt: ook met yoghurt en kwark kun je volop variëren. Ze zijn rijk aan calcium en eiwitten en met wat noten of fruit heb je een heerlijk tussendoortje. Maar let er wel op dat je je schaaltje niet volledig bedekt met een dikke laag suiker.
  • Noten: hazelnoten, macadamianoten, pistachenoten, noem maar op… Lekker en gezond!

Nu moet je uiteraard het feit dat het goed voor je is, niet aanzien als vrijbrief om zo veel te eten als je wilt. Want ook hier geldt "geniet, maar met mate". Smakelijk!