De tips van je online apotheker om om te gaan met je stress

Stress … we klagen er met z’n allen over, maar eigenlijk is stress niets meer dan een overlevingsmechanisme. En in tegenstelling tot wat je zou denken, is stress niet alleen maar iets negatiefs. Je stress kunnen anticiperen en beheersen kan een heuse motor zijn in je dagelijkse leven. En als we het hebben over “gezonde stress”, dan spreken we van een lichte en positieve stimulans die je extra energie geeft en de zin om ervoor te gaan. Maar hoe maak je van je stress een bondgenoot?

Wat is stress?

Ongeveer de helft van de bevolking heeft regelmatig last van stress. Een beetje stress, bijvoorbeeld op je werk of op school, kan een positieve uitwerking hebben, omdat gezonde stress je juist helpt presteren. Maar als de stress te veel wordt, dan kan het problematisch worden. Sterker nog, te veel stress kan je evenwicht verstoren en je natuurlijke weerstand verlagen. We onderscheiden twee soorten stress:

  • Acute stress: acute stress komt naar boven bijvoorbeeld net voordat je een presentatie moet geven of net voor een belangrijk examen. Acute stress is meestal van korte duur, waarna je emotioneel evenwicht zich snel weer herstelt en je klachten weer verdwijnen.
  • Chronische stress: intense, herhaaldelijke of latente stress (bijvoorbeeld bij het verlies van een dierbare, nachtlawaai of financiële problemen) kan leiden tot een situatie waar je moeilijk uit kunt ontsnappen. Chronische stress zorgt ervoor dat je niet meer tot rust kunt komen en je niet meer goed kunt ontspannen.

Wat zijn de symptomen van “slechte stress”?

Stress kan zowel lichamelijke als mentale symptomen veroorzaken. De lichamelijk stresssymptomen zijn onder andere een continu of onverklaarbaar gevoel van vermoeidheid, een verminderde eetlust of psychosomatische klachten, zoals spierpijn of hoofdpijn. Daarnaast kan stress ook mentale klachten geven, zoals je niet meer kunnen ontspannen, altijd gehaast of geïrriteerd zijn of emotionele schommelingen.

“Gezonde stress”

En toch kan een bepaalde hoeveelheid stress ook een positieve kant hebben. Zo gaan we vaak zelf op zoek naar een beetje stress, bijvoorbeeld door in een achtbaan te gaan of door een horrorfilm te kijken. Onze adrenaline stijgt, ons hart gaat sneller kloppen en onze ademhaling versnelt. Ons bloed hoopt zich op in onze spieren en onze hersenen; ons lichaam is klaar voor de zogenaamde “vecht-of-vluchtreactie”.

Hoe kun je je stress beheersen?

Goed omgaan met je stress kan een heuse troef zijn in veel situaties. We geven je graag een paar tips om je dagelijkse stress te beheersen:

  • Een positieve houding: identificeer de oorzaak van je stress en vraag je af of je reactie gepast is of misschien toch een beetje overdreven. Het heeft geen nut om van een mug een olifant te maken!
  • Een goede planning: een goede tijdsplanning helpt die last minute stress te voorkomen.
  • Je ademhaling: je ademhaling leren controleren helpt je te ontspannen. Adem rustig door je neus en probeer alles los te laten.
  • Meditatie: meditatie helpt je onder andere baas te blijven over je emoties, je zelfvertrouwen te verhogen of simpelweg het leven van een positieve kant te bekijken.
  • Adaptogene planten: zogenaamde adaptogene planten, zoals ginseng, eleutherococcus en rhodiola, helpen je resistentie tegen stress, je concentratie, je prestaties en je uithouding te verhogen in geval van vermoeidheid of stress.