De tips van je online apotheker voor soepele gewrichten en gezond kraakbeen

Vrij kunnen bewegen is cruciaal voor je levenskwaliteit. Het laat je toe om te doen wat je wilt en om volop van het leven te genieten. Soepele gewrichten zorgen ervoor dat je volop kunt bewegen, maar naarmate je ouder wordt of door sport of fysieke overbelasting kan je mobiliteit in het gedrang komen. Een gezonde en evenwichtige voeding helpt je gewrichten en je kraakbeen gezond en soepel te houden, zodat je nog jaren van je vrijheid kunt genieten!

Wat is een gewricht?

Een gewricht is de verbinding tussen twee botten die ervoor zorgt je soepel en harmonieus kunt bewegen. We onderscheiden in ons lichaam drie verschillende soorten gewrichten:

  • Mobiele gewrichten die ruime bewegingen toelaten (je knieën, enkels, schouders, ellenbogen, heupen …);
  • Semimobiele gewrichten die weinig beweging toelaten (zoals de gewrichten tussen je ruggenwervels);
  • Immobiele gewrichten die geen beweging toelaten (de gewrichten tussen je schedelbotten).

Een gezond mobiel gewricht bestaat uit drie onderdelen: het gewrichtskraakbeen, het gewrichtskapsel en het synoviale vlies. Het gewrichtskraakbeen is het paarlemoeren, gladde weefsel zonder bloedvaten dat de botuiteinden van al onze gewrichten bedekt en beschermt. Het vormt een elastisch kussen dat fungeert als een soort “schokdemper” om de bewegingen van je gewrichten op te vangen. Het gewrichtskapsel omringt en begrenst onze gewrichten en is aan de binnenkant bedekt met het synoviale vlies, dat de gewrichten voedt en smeert door de afscheiding van synoviaal vocht.

Als bewegen moeilijk wordt …

Naarmate we ouder worden, maar ook door intensief sporten, zware of repetitieve fysieke activiteiten of trauma’s (verstuikingen, breuken …) kan de beweeglijkheid van onze gewrichten afnemen. Het kraakbeenweefsel wordt dunner en minder elastisch, waardoor het bot minder beschermd wordt, met de nodige pijn als gevolg. De meest gevoelige gewrichten zijn de “dragende” gewrichten, zoals je knieën en je heupen, omdat die het meest belast worden, maar ook de volgende gewrichten laten zich vaak voelen: je onderrug, je ellenbogen, je schouders en de kleine gewrichten in je handen.

Zo kun je door gevoelige knieën of heupen bijvoorbeeld pijn ondervinden bij trappen en hellingen op en af gaan, lopen, rechtstaan na lang stilzitten, hurken, lang stilstaan, fietsen en in en uit je auto stappen.

Gezonde voeding voor gewrichten in topvorm

Om je kraakbeen in topvorm te houden moet je ook goed op je voeding letten. Om je gewrichten te versterken en om ze te beschermen tegen oxidatieve stress zijn vooral vitamines en mineralen onmisbaar:

  • Calcium en vitamine C: artrose verstoort het metabolisme van de botten, het kraakbeen en de gewrichten. Daarom is voldoende calcium noodzakelijk voor het behoud van een gezond beendergestel. Daarnaast wordt calcium beter opgenomen als je het samen met vitamine C en vitamine D inneemt. Daarnaast draagt vitamine C bij tot de normale collageenvorming voor het behoud van een goede werking van het kraakbeen en de botten. Op een gezonde manier voldoende calcium binnenkrijgen kan bijvoorbeeld door het eten van sardines, amandelen, rozijnen of kruisbloemige groenten zoals spruitjes, broccoli en boerenkool. Sommige mineraalwaters zijn eveneens een goede bron van calcium. Goed om te weten: 100 gram Chinese kool bevat evenveel calcium als een glas melk.
  • Groenten en fruit tegen artrose: pijnlijke gewrichten kunnen het gevolg zijn van oxidatieve stress, veroorzaakt door vrije radicalen. Om die vrije radicalen te neutraliseren heeft je lichaam antioxidanten nodig, zoals vitamines C en E, carotenoïden en polyfenolen. Vruchten die daar bijzonder goed scoren zijn bessen en rood fruit (blauwe bosbes, aardbeien, frambozen, braambes, rode bes, kersen), citrusvruchten, pruimen, kiwi’s, ananas en dadels. Wat de groenten betreft, zijn het wederom de kruisbloemige groenten (bloemkool, rode en witte kool, spruitjes, broccoli, koolraap, boerenkool, savooikool, radijs, koolrabi, knol enz.) die rijk zijn aan vitamines C en K en antioxidanten.
  • Kurkuma: al eeuwenlang wordt kurkuma gebruikt in de keuken en in de Aziatische geneeskunde. De kurkumawortel is een specerij waaraan vele deugden wordt toegewezen, waaronder ook een gunstig effect op de gewrichten. Die gunstige invloed op onze mobiliteit is voornamelijk te danken aan curcumine, een van de actieve bestanddelen van kurkuma. Curcumine is een krachtige en natuurlijke antioxidant die inwerkt op de oorzaak van gewrichtsgevoeligheid en die bijdraagt tot het behoud van soepele gewrichten, spieren en pezen, maar ook tot het voorkomen en beperken van kraakbeenveroudering.