Goed eten om goed te kunnen hardlopen

Met de lente voor de deur komen bij velen de kriebels boven om weer wat meer te beginnen sporten, om die laatste winterkilo's weg te werken, om jezelf klaar te stomen voor het bikiniseizoen of gewoon om iets aan je conditie te doen. En een sport die relatief eenvoudig is om mee te beginnen en weinig materiaal of investeringen vereist, is hardlopen. Bovendien kun je het doen waar en wanneer je wilt. Of je nu het liefst 's ochtends voor je werk een rondje gaat lopen, 's middags of desnoods midden in de nacht, de volledige vrijheid die hardlopen biedt, is een belangrijk deel van wat de sport zo populair maakt. Maar er zijn ook wel een paar zaken waar je op moet letten om het meeste uit je inspanningen te halen. En dat houdt niet op bij een comfortabel paar loopschoenen. Je online apotheker geeft uitleg.

Goed eten om goed te kunnen hardlopen

Je loopschema en je doelstellingen kun je eenvoudig zelf bepalen, maar je kunt je ook laten begeleiden door populaire programma's, zoals Start to Run. Maar om je energie op peil te houden tijdens het lopen zijn een goede voeding en een goede hydratatie onmisbaar.

In de zomer verlies je als hardloper ongeveer een liter water per uur door te zweten. Voldoende drinken tijdens het sporten is dan ook onmisbaar. Probeer dan ook minstens 300 tot 800 ml per uur te drinken. Om je vochtreserves aan te vullen is water voldoende, maar om je energie en koolhydraten aan te vullen zijn isotone sportdranken ideaal, zoals Isotonic van Etixx. Die zijn rijk aan suikers die snel opgenomen worden door je lichaam om je zo weer van de nodige energie te voorzien. Let er wel op dat je kleine slokjes neemt, want door de schokken van het lopen kun je misschien last krijgen van je maag of je darmen.

Eten en hardlopen

We weten allemaal dat sporten en een volle maag niet samengaan. Maar wat en wanneer moet je dan eten of drinken om je lichaam te voorzien van de nodige energie, zonder dat je er last van krijgt tijdens je run?

  • Het enige wat je zeker nodig hebt tijdens het lopen, is water.
  • Drink niet te snel en te veel, maar spreid je vochtinname.
  • Vanaf dat je langer dan 45 minuten gaat hardlopen, neem dan zo'n 30 à 60 gram koolhydraten per uur in, bijvoorbeeld een Etixx Energy Sport Bar, ideaal voor snelle energie.
  • Eet ongeveer een uur voordat je begint, een kleine, energierijke snack, rijk aan koolhydraten, zoals een stuk fruit, zuivel of brood.
  • Als je 's avonds gaat hardlopen, eet dan een volledige maaltijd na je run.

En om je lichaam beter te ondersteunen en ervoor te zorgen dat je beter recupereert, kun je beter een paar keer per week extra gaan trainen op een iets lagere intensiteit dan één keer per week op de toppen van je kunnen! Zo ga jij samen met je online apotheker sportief de lente in!