De tips van je online apotheker over hoe vaak je per dag moet eten

Ontbijt, lunch, avondeten … sinds jaar en dag is dat ons vaste voedingsritme. En dat ritme zou, naast een eventueel tussendoortje, ook ruimschoots volstaan voor onze dagelijkse voedingsbehoeften. Maar hoe ideaal is drie maaltijden per dag? Drie maaltijden per dag, zes maaltijden per dag? Een veelgestelde vraag zonder duidelijk antwoord. Wij geven je een paar tips om je te helpen.

Hoe vaak per dag moet je eten?

Sommige mensen eten drie grote maaltijden per dag, zonder tussendoortjes, terwijl anderen minder eten tijdens de zogenaamde traditionele maaltijden, maar dan om de twee à drie uur weer een snack of een kleine maaltijd nemen. Maar wie heeft er gelijk? Heeft vaker of minder vaak per dag eten voordelen of niet?

Zelfs al zijn de gezondheidsspecialisten het niet altijd over eens hoe vaak je per dag zou moeten eten, het ontbijt is en blijft de belangrijkste maaltijd van de dag. Een evenwichtig ontbijt geeft je lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft om de dag gezond en vol energie te beginnen. Maar hoe zit het dan met de andere maaltijden van de dag? Voedingsspecialisten raden aan om de calorieën en voedingsstoffen (zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels) te eten die je nodig hebt voor je fysieke en intellectuele activiteiten tot je volgende maaltijd.

Volgens Paul Freedman, hoogleraar geschiedenis aan de Yale University in de Verenigde Staten en schrijver van het boek “Food: The History of Taste” (Voeding: de Geschiedenis van de Smaak), is het feit dat we drie maaltijden per dag eten, een “culturele gewoonte waarvoor geen enkel biologisch argument te vinden is”.

Bovendien zijn er al verschillende wetenschappelijke onderzoeken gehouden naar het belang van het aantal maaltijden per dag zonder dat die onderzoeken gemeenschappelijke resultaten aantoonden. (Zo toonde een studie van het Amerikaanse ministerie van landbouw aan dat één tussendoortje per dag de door het lichaam opgeslagen hoeveelheid vet zou verminderen, maar tegelijkertijd leidde tot een verhoogde bloeddruk. Een andere studie, gehouden door de Universiteit van Maastricht, concludeerde dat vier maaltijden per dag het risico op overgewicht verminderde, en een derde studie van de Universiteit van Ottawa toonde dan weer aan dat het eten van meerdere lichte snacks per dag niet zouden bijdragen tot gewichtsverlies.)

In werkelijkheid is het moeilijk te zeggen wat de juiste hoeveelheid maaltijden is voor iedere persoon afzonderlijk, omdat het ritme van je maaltijden slechts een factor is van de vele die meespelen, zoals wat je eet, hoe laat je eet en persoonlijke factoren, zoals je algemene gezondheid en hoe vaak je beweegt.

Vaker of minder vaak eten: een volledig persoonlijke kwestie

Afhankelijk van behoeften of wat je hoopt te bereiken (of je bijvoorbeeld gewicht wil verliezen of of je simpelweg geen tijd hebt om meer dan drie maaltijden per dag te eten), het ideale aantal maaltijden voor jou is waarmee je je lichaam alles kunt geven wat het nodig heeft.

Een paar redenen om minder vaak te eten:

  • Je hebt moeite met gewicht verliezen, zelfs als je het aantal calorieën vermindert;
  • Je hebt last van spijsverteringsproblemen en het spreiden van je maaltijden helpt je om je eten beter te verteren.

En om vaker te eten:

  • Je wil of je moet bijkomen, maar je wil niet te veel calorieën eten in een enkele maaltijd;
  • Je verbrandt dagelijks grote hoeveelheden calorieën (bijvoorbeeld een erg intensieve baan of topsport).

Dus, zes, vier, drie of twee maaltijden per dag? Het lijkt erop dat het ideale aantal maaltijden niet bestaat. Luister daarom dus goed naar je lichaam om te weten wanneer je moet eten! Heb je het idee dat je niet het meeste uit je voeding haalt? Je apotheker of je voedingsspecialist helpen je graag bij het opstellen van een persoonlijk voedingsschema.