De tips van je online apotheker tegen hoogteziekte

Ieder jaar opnieuw trekken honderdduizenden mensen van over heel Europa de bergen in om te gaan skiën, te gaan bergbeklimmen of te gaan wandelen. Ben jij een van de gelukkigen die binnenkort zijn koffers mag pakken om te genieten van een weekje vakantie in de bergen? Veel plezier, maar let wel op voor hoogteziekte.

Hoogteziekte

Sommigen hebben er last van, anderen helemaal niet. Vanaf dat je op een hoogte van meer dan 2.000 meter zit, heeft je lichaam moeite om zich aan te passen aan het gebrek aan zuurstof op die hoogte. Ongeveer 20% van alle mensen heeft last van hoogteziekte vanaf een hoogte van 2.000 meter, maar vanaf 4.000 meter krijgt al ruim 50% ermee te maken.

Hoogteziekte, ook wel bergziekte genoemd, is een syndroom dat zich voordoet vanaf dat je op een bepaalde hoogte boven het zeeniveau komt en kan je lichaam danig beïnvloeden. De meest voorkomende symptomen van hoogteziekte zijn hoofdpijn (gewone hoofdpijn en migraines), misselijkheid, vermoeidheid, een verminderde eetlust en slaapproblemen.

Daarnaast gaat hoogteziekte vaak gepaard met lusteloosheid, kortademigheid en duizeligheid. Die “slechte aanpassing” van ons lichaam aan de hoogte toont zich soms ook in de vorm van lokale oedemen (bijvoorbeeld op je ogen, je gezicht, je handen of je kuiten).

En hoewel iedereen er last van kan krijgen, lopen de volgende groepen een aanzienlijk groter risico op hoogteziekte:

  • Mensen met een ademhalingsaandoening, zoals astma, door het lagere gehalte aan zuurstof in de lucht;
  • Zwangere vrouwen, vooral tijdens het eerste en het derde trimester van de zwangerschap (door de verminderde zuurstoftoevoer naar de foetus);
  • Jonge kinderen (meer uit voorzorg, omdat zij minder controle hebben over hun handelingen en de symptomen minder goed kunnen herkennen en begrijpen).

Meestal verdwijnen de symptomen spontaan na drie à vier dagen, omdat je lichaam dan de tijd heeft gehad om meer rode bloedcellen aan te maken en het zich beter heeft kunnen aanpassen aan de hoogte.

Hoe kun je hoogteziekte voorkomen?

Preventie begint bij acclimatisatie. De beste manier om hoogteziekte te voorkomen is je lichaam een paar dagen de tijd te geven om te wennen aan de nieuwe omstandigheden. En als je van plan bent om na aankomst nog hoger de bergen in te trekken, dan beperk je jezelf best tot maximaal vijfhonderd meter per dag. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt en probeer, zodra je last ondervindt, weer terug te keren naar lagergelegen gebied.

We wensen je alvast een heel fijne vakantie en vooral een veilige thuiskomst!