Je BMI en andere factoren voor obesitas

Rond en gezond? Of liever een maatje minder? We worden op televisie en op social media voortdurend bestookt met beelden van graatmagere modellen op de catwalk en de discussie over of dat nog wel gezond is, is al langere tijd aan de gang. Bovendien zou het een onrealistisch beeld geven, met name aan jonge kinderen, die zouden streven naar een ongezond ideaalbeeld. En daarnaast zijn je gewicht en je tailleomtrek niet de enige bepalende factoren of je al dan niet gezond zou zijn. Je online apotheker geeft je graag wat uitleg over je BMI en overgewicht.

Liever te dik in de kist, dan weer een feestje gemist!

Het is de titel van een carnavalsliedje uit 2016 en hoewel het uiteraard satirisch bedoeld is, zit er wel een kern van waarheid in. Het is niet omdat je een buikje hebt of een iets hoger dan gemiddelde BMI, dat je ongezond bent. Doorgaans worden door wetenschappers en medici drie eenvoudige parameters gebruikt om het gewicht en het daaraan gelinkte gezondheidsrisiconiveau te bepalen: je BMI, je tailleomtrek en de mogelijke aanwezigheid van belastende factoren.

BMI of Body Mass Index

De BMI of Body Mass Index wordt eenvoudig berekend door je gewicht in kilo te delen door je lengte in meter, in het kwadraat. De BMI geeft een benaderend idee van de vetmassa van een volwassen persoon, maar moet voorzichtig geïnterpreteerd worden. De normen zijn informatief en zijn globaal gezien juist voor de overgrote meerderheid van de bevolking.

Tailleomtrek

De plaats waar het vet zich ophoopt heeft dan weer alle belang om met name het cardiovasculaire risico beter in te schatten, waarbij buikvet erg belastend blijkt. Buikvet, ook wel visceraal vet genoemd, doet het risico op niet-overdraagbare chronische aandoeningen toenemen, zoals suikerziekte, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. De eenvoudigste manier je buikvet te bepalen is het meten van je tailleomtrek met een lintmeter, na het uitademen, net boven je navel.

Andere factoren

Naast een hoger dan gemiddelde BMI en tailleomtrek, zijn factoren zoals een hoge bloeddruk, roken, alcoholgebruik en een lage fysieke activiteit bepalend voor het risico op obesitas en alle bijbehorende nadelige gevolgen van dien.

BMI volwassenen

Gewichtsklasse

Ziekterisico i.v.m. normaal gewicht

en normale taille

 

 

Mannen < 102 cm

Vrouwen < 88 cm

Mannen > 102 cm

Vrouwen > 88 cm

< 18,5 kg/m²

Ondergewicht

 

 

18,5-24,99 kg/m²

Normaal gewicht

 

 

≥ 25 kg/m²

Overgewicht

Verhoogd

Hoog

30-34,99 kg/m²

Klasse I obesitas

Hoog

Zeer hoog

35-39,99 kg/m²

Klasse II obesitas

Zeer hoog

Zeer hoog

≥ 40 kg/m²

Klasse III obesitas

Extreem hoog

Extreem hoog

Wanneer ingrijpen?

Uiteraard is het belangrijkste dat je je goed voelt, maar om het risico op gezondheidsproblemen te beperken is het ook een goed idee om je BMI en je vetpercentage een beetje in de gaten te houden. Vanaf een BMI van meer dan 30 loop je een aanzienlijk gezondheidsrisico en kan het geen kwaad om wat op je lijn te letten, maar zeker als je last hebt van overgewicht en een te hoge tailleomtrek in combinatie met een hoge bloeddruk of roken, dan is het zeker een goed idee om enkele kilo’s te verliezen. Ben jij benieuwd naar je BMI of je gezondheidsrisico’s? Ga dan eens langs bij je huisarts. Of heb je hulp nodig bij het vermageren? Je huisarts of je online apotheker geven je graag een duwtje in de goede richting!