Perifit, de leuke manier om je bekkenbodem te trainen, bij je online apotheker

Na een bevalling, na de menopauze of door andere oorzaken kan het gebeuren dat de spieren van je perineum, of bekkenbodem, verzakken, waardoor je last kunt krijgen van incontinentieproblemen. Je perineum wordt zwaar op de proef gesteld tijdens je zwangerschap en moet nadien “revalideren”. Of het nu curatief of preventief is, die perineale revalidatie is onmisbaar op bepaalde momenten in het leven van een vrouw. Maar wat houdt die revalidatie in en wanneer en waarom is ze belangrijk?

Je bekkenbodem

De organen van het kleine bekken (je blaas, je baarmoeder en je dikke darm) worden ondersteund door je bekkenbodemspieren. De uitgangen van die organen (plasbuis, vagina, anus) gaan door de bekkenbodemspieren heen. Je kunt die spieren niet zien, maar wel voelen. Dat maakt het niet gemakkelijk om ze te beheersen. Je bekkenbodemspieren hebben naast een ondersteunende functie ook een sluitfunctie (voor urine en stoelgang) en een seksuele functie.

Die functies kunnen door verschillende oorzaken verstoord worden, waardoor je last kunt krijgen van klachten zoals urine- of stoelgangsverlies, drang of constipatie. En hoewel dergelijke klachten nog altijd een beetje taboe blijven na een bevalling of later in je leven, komen ze bij een groot deel van de vrouwelijke bevolking voor, ongeacht hun leeftijd. En de klachten komen vanzelf, maar gaan niet vanzelf weg. Ze worden vaak alleen maar erger!

Perifit, de leuke manier om je bekkenbodem te trainen, bij je online apotheker

Symptomen die erop kunnen wijzen dat je last hebt van een bekkenbodemdysfunctie, zijn o.a.:

  • Urineverlies bij hoesten, niezen, traplopen of andere inspanningen;
  • Constante drang om te plassen;
  • Chronische blaasontsteking;
  • Chronische constipatie;
  • Verzakking van de bekkenorganen;
  • Stoelgangsverlies of het niet kunnen ophouden van windjes;
  • Pijn;
  • Problemen bij het vrijen.

Het bewust worden van je bekkenbodem, de controle en de uithouding ervan zijn zeer belangrijk. Je bekkenbodem moet zowel sterk als ontspannen en soepel zijn, zonder spanningen. Door het aanleren van een juist gebruik van je bekkenbodemspieren en een paar eenvoudige tips kunnen je klachten in grote mate vermeden worden.

Perifit, de “Game Boy” voor je bekkenbodem

Perifit bestaat uit een sonde uitgerust met sensoren en een smartphoneapp. De app maakt het mogelijk om de werking van je bekkenbodemspieren te visualiseren aan de hand van een leuk en uitdagend spelletje, waarmee je de spiercontracties van je bekkenbodem rechtstreeks kunt waarnemen (ook wel bekend als biofeedback).

De Perifit-app heeft vijf verschillende trainingsprogramma’s, die speciaal ontwikkeld werden door Sandrine Galliac-Alanbari, auteur van het boek Rééducation périnéale féminine. Elk programma bevat oefeningen met tien steeds moeilijker wordende levels die per oefening zijn afgestemd op een specifieke klacht.

Perifit, de leuke manier om je bekkenbodem te trainen, bij je online apotheker

De contracties van je bekkenbodemspieren sturen de bewegingen van de vlinder die de doelwitten (lotusbloemetjes) moet vangen. Afhankelijk van de doelwitten zullen je spieren verschillende contractiepatronen uitoefenen. Zo worden je bekkenbodemspieren volgens verschillende werkwijzen getraind, in functie van jouw specifieke klachten.

Voor een volledig herstel van de bekkenbodem is het van groot belang om zowel de diepe als de oppervlakkige bekkenbodemspieren te trainen. Perifit is de enige sonde ter wereld die streeft naar het verstevigen van beide spierlagen van de bekkenbodem.

Perifit is de perfecte aanvullende therapie bij een behandeling van de bekkenbodem. Een verkeerde controle van de bekkenbodemspieren zou de oefeningen die je uitvoert, tenietdoen. Perifit helpt je door de behandeling bij je therapeut aan te vullen met doelgerichte oefeningen thuis.

Bron: Perifit