De tips van je online apotheker om je buikvet te verbranden

Heb je een zwak voor lekker eten en goede wijn en begin je een buikje te krijgen? Je buik en je heupen zijn de lichaamsdelen waar vet zich het snelst ophoopt. Buikvet kan erg hardnekkig zijn, maar geen paniek, met een paar eenvoudige tips en gewoontes, kom je relatief eenvoudig van dat vervelende buikvet af!

Je bent wat je eet

Of je nu alvast een voorsprong wil nemen op je strandlijf of of je gewoon je lichaam wat strakker wil krijgen, buikvet verbranden begint in de keuken! Als je het vet op je buik en op je heupen weg wil krijgen, moet je beginnen met het vermijden van bepaalde culinaire valkuilen, zoals zoetigheid, verwerkt voedsel, frisdranken en gefrituurd voedsel.

4 dingen om te vermijden voor een platte buik

De twee voornaamste oorzaken van buikvet zijn slechte eetgewoontes en een gebrek aan lichaamsbeweging. We eten met z’n allen steeds minder gezond en we zitten ook meer en meer. Gevolg: we worden dikker! Waar moet je op letten en welke voedingsmiddelen moet je verbannen van het menu?

  • Vermijd suikers, geraffineerde koolhydraten en slechte vetten: niet alleen vet eten is verantwoordelijk voor jouw buikje, maar ook voeding die rijk is aan (geraffineerde) koolhydraten en suikers maakt je dik. Geraffineerde koolhydraten (ook bekend als enkelvoudige of bewerkte koolhydraten) bevatten nog nauwelijks vezels, vitamines of mineralen (bijvoorbeeld sacharose of geraffineerde bloem), worden snel opgenomen en hebben een hoge glycemische index. Wat de vetten betreft, zijn het vooral de transvetten die nefast zijn voor je taille. Maar dat wil ook weer niet zeggen dat je vetten volledig van uit je dieet mag schrappen, want ons lichaam heeft nog wel nood aan “goede vetten” (zoals omegavetzuren), die we vinden in o.a. olijfolie, vette vis en noten;
  • Pas op met zout: te veel zout zorgt ervoor dat je lichaamsweefsels vocht vasthouden, waardoor je zwaarder wordt en bepaalde lichaamsdelen uitzetten;
  • Beperk je alcoholconsumptie: alcoholhoudende dranken zijn niet alleen erg rijk aan calorieën, ze stimuleren ook nog eens je eestlust. Een glas witte wijn bevat ongeveer 100 calorieën en een glas bier van 33 cl ongeveer 125 calorieën. Bovendien gaat het om zogenaamde “lege” calorieën, omdat alcohol verder geen voedingsstoffen levert aan ons lichaam. En ten slotte vertraagt alcohol de vetverbranding;
  • Stress: hoewel je eetgewoonten uiteraard de voornaamste oorzaak zijn van je buikje, heeft onderzoek aangetoond dat er een verband is tussen de afscheiding van cortisol (een hormoon dat je lichaam aanmaakt in stressperiodes) en een toename van buikvet.

8 voedingsmiddelen om je buikvet te verbranden

Bepaalde groente- en fruitsoorten zijn de perfecte bondgenoten in jouw strijd tegen buikvet:

  • Citroen: citroenzuur bevordert de afscheiding van gal in je lever en zorgt voor een betere vertering. Bovendien zijn citroenen rijk aan vezels, die bijdragen tot een goede transit en die eetlustremmende eigenschappen hebben;
  • Appel: de stof pectine in appels helpt vetten te verbranden geeft je een vol gevoel, waardoor je minder zult snoepen. Daarnaast remt het eten van appels ook de productie van insuline, een hormoon dat gelinkt wordt aan gewichtstoename en aan de opslag van lichaamsvet, en helpt pectine je slechte cholesterol onder controle te houden;
  • Paprika: paprika’s zijn rijk aan vezels, antioxidanten, vitamine C en capsaïcine. Capsaïcine verhoogt je verzadigingsgevoel en je basisenergieverbruik (calorieën). Bovendien verhindert capsaïcine de vasthechting van vetten en stimuleert hij je metabolisme;
  • Aubergine: aubergine is erg rijk aan vezels en aan pectine, vangt de vetten die we binnenkrijgen en bevordert zo de darmtransit en de eliminatie van toxines;
  • Kaneel: kaneel heeft veel positieve eigenschappen voor je gezondheid. Zo bevat kaneel bijvoorbeeld stoffen die je metabolisme en je vetverbranding versnellen en die een positief effect hebben op je bloedsuikerspiegel;
  • Broccoli: broccoli bevat erg weinig calorieën en zeer veel vezels en is een erg doeltreffende vetverbrander die zorgt voor een maximaal energieverbruik tijdens de vertering. En omdat broccoli rijk is aan vitamine C, is hij ook een krachtige antioxidant;
  • Papaja: de papaja is een erg lekkere vrucht met maar weinig calorieën die rijk is aan vezels, calcium, fosfor, ijzer en vitamines B1 en B3. Papaja ondersteunt zo de werking van onze darmen en van ons immuunsysteem;
  • Avocado: de avocado is een goede eetlustremmer en reguleert onze darmtransit door zijn hoog gehalte aan vezels. Daarnaast is avocado ook een uitstekende bron van goede vetten en van kalium, een mineraal dat belangrijk is voor de aanmaak van zoutzuur in de maag, op zijn beurt weer belangrijk voor een goede vertering van ons eten.