Tips van je online apotheker om fan te worden van je wekker

Morgenstond heeft goud in de mond! Als je ’s ochtends fris en uitgeslapen aan je dag begint, haal je meer uit je dag en bovendien heeft vroeg opstaan tal van voordelen voor je gezondheid. Maar toch is voor velen onder ons het geluid van de wekker het ergste geluid dat er bestaat. Heb jij ook moeite om ’s ochtends uit bed te komen? Ontdek onze tips voor een gezond ochtendritueel om met het juiste been uit bed te stappen.

Carpe diem

Vroeg opstaan … voor de een is het een heerlijk begin van de dag, voor de ander een bijna onmogelijke uitdaging. Word jij moeilijk wakker of draai jij je liefst nog een paar keer om voordat je uit je bed komt? Met een paar kleine aanpassingen kan ook jij een ochtendmens worden:

  • Als je geen ochtendmens bent, dan is je wekker je grootste vijand, maar hij kan je juist helpen fris aan je dag te beginnen! Als je je wekker op tijd zet en je ook meteen opstaat wanneer hij afgaat, dan kun je rustig aan je dag beginnen zonder dat je je hoeft te haasten om op tijd op je werk of op school te komen. Tip: blijf van de snoozeknop af! En lukt het echt niet, leg je wekker dan niet naast je bed, maar bijvoorbeeld eronder of in je kleerkast, zodat je wel op moet staan!
  • Een volledig donkere slaapkamer is wel fijn om ’s avonds in slaap te kunnen vallen, maar helpt je ’s ochtends absoluut niet. Doe na het opstaan meteen de gordijnen en je slaapkamerraam open voor wat zonlicht en frisse lucht, ideaal om wakker te worden!
  • Gebruik jij je smartphone als wekker? Probeer dan de verleiding te weerstaan om - nadat je je wekker afgezet hebt - nog snel in bed je Facebook of je mail te checken, dat kan later op de dag ook nog wel.
  • Een vaste routine is ook enorm belangrijk om goed aan je dag te beginnen: hou dezelfde volgorde aan, bijvoorbeeld altijd eerst douchen voordat je ontbijt met de krant en tot slot een korte ochtendwandeling. Als je iedere ochtend hetzelfde doet, dan kom je beter in je dagritme.
  • Een goed ontbijt! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en je ontbijt overslaan is dan ook erg ongezond. Hou het niet bij een kop koffie (of vijf), maar maak een gezond en voedzaam ontbijt klaar. Zo krijg je de energie die je nodig hebt om de dag door te komen en word je ook beter wakker.
  • Misschien zo voor de hand liggend dat je het zou vergeten, maar als je vroeger wakker wil worden, ga dan ook vroeger slapen! ’s Avonds nog snel even drie of vier afleveringen van je favoriete serie bingewatchen is misschien wel leuk, maar je zult het je ’s ochtends beklagen. En ga ook niet nog een halfuur met je smartphone liggen spelen, want het blauwe licht van je scherm kan je ritme ontregelen!

En uiteraard is niet alleen op tijd en vooral fris opstaan belangrijk, ook de kwaliteit van je slaap is essentieel. Lees daarom ook nog snel even onze tien tips voor een betere slaapkwaliteit! Slaapwel!