De tips van je online apotheker voor voeding en acne

Acne is de meest voorkomende huidaandoening in onze westerse samenleving. Acne begint meestal in de puberteit, door de hormonale veranderingen in je lichaam, maar ook als volwassene kun je er last van blijven hebben. Tussen 70 en 95% van de jongeren krijgt in zekere mate te maken met een onzuivere huid. Maar naast lichamelijke en hormonale factoren zijn er ook externe factoren die een invloed hebben op de ontwikkeling van puistjes, bijvoorbeeld je voeding. Welke voeding kan acne veroorzaken of verergeren en wat moet je eten voor een gezonde huid?

Kan je voeding een invloed hebben op je huid en onzuiverheden veroorzaken?

Wat we eten, wordt al langer in verband gebracht met de gezondheid van onze huid. Zogenaamde hyperglycemische koolhydraten, (koe)melk en verzadigde vetten maken een belangrijk deel uit van onze westerse voeding en wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het juist die voedingsmiddelen zijn die acne kunnen veroorzaken. Zo stimuleren ze de productie van androgenen, hormonen die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van puistjes en onzuiverheden. Ook zou er verband zijn tussen een onevenwichtige voeding en een tekort aan omega 3-vetzuren en zink en de ontwikkeling van acne.

Acne en voeding met een hoge glycemische index

De glycemische index is een classificatiesysteem voor voedingsmiddelen met koolhydraten dat aangeeft welke impact ze hebben op je bloedsuikerspiegel. Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index doen je bloedsuikerspiegel sneller stijgen, waardoor je lichaam meer insuline aanmaakt, een hormoon dat je cellen helpt om de suiker uit koolhydraten te gebruiken en op te slaan. Daarnaast stimuleert insuline je androgenen, die op hun beurt verantwoordelijk zijn voor een overmatige talgproductie (seborroe) en een overproductie van cellen (hyperkeratose), wat leidt tot geblokkeerde talgkliertjes. Zowel seborroe als hyperkeratose zijn belangrijke oorzaken voor het ontstaan van puistjes en onzuiverheden.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met een hoge glycemische index zijn geraffineerde voeding (zoals witte suiker en wit brood), zoetigheden (zoals frisdrank en chocolade), aardappelen en witte rijst.

Let op: de glycemische index kan misleidend zijn. Als iets in vet gebakken is, dan heeft het een lagere glycemische index dan voedingsmiddelen die niet in vet gebakken zijn. Vet vertraagt namelijk de opname van koolhydraten. Chips hebben dus een lagere glycemische index dan aardappelen, maar dat betekent niet dat ze beter voor je zijn. Voeding met een lage glycemische index kan heel vet zijn - gebruik dus je gezond verstand.

Acne versus melk en andere zuivelproducten

Melk heeft een relatief lage glycemische index, maar wordt het vaakst aangewezen als oorzaak voor acne-uitbraken. Net als mensen produceren koeien natuurlijke stoffen tijdens hun zwangerschap die een insulineachtige uitwerking kunnen hebben op je lichaam. En omdat andere zuivelproducten, zoals kwark, kaas en yoghurt, van melk afgeleid zijn, bevatten ze waarschijnlijk soortgelijke stoffen.

Wat kun je eten of vermijden om je onzuivere huid te verbeteren?

Volgens veel wetenschappers zijn er “weinig studies die voldoen aan de hoge wetenschappelijke normen vereist om in de praktijk aanbevelingen te formuleren”. En vergeet ook niet dat je huid net zo uniek is als jijzelf en dat wat voor iemand anders werkt, niet noodzakelijk voor jou werkt. Verschillende mensen reageren anders op bepaalde voeding. Maar er zijn wel enkele dingen die je kunt proberen:

  • Eten met een lage glycemische index: probeer voeding met een hoge glycemische index (bijv. witte suiker, wit brood, zoetigheden, aardappelen en witte rijst) te vervangen door voeding waarvan de glycemische index matig tot laag is en die hun suikers dus langzaam vrijgeven (bijv. peulvruchten zoals bonen en linzen, volle granen en sommige groenten en fruit).
  • Voedingsmiddelen vol vezels (haver, linzen enz.) kunnen ook de productie van insuline onder controle houden.
  • Voeding rijk aan fyto-oestrogenen (natuurlijke plantaardige hormonen in soja, bonen en linzen) kan helpen om je hormonen in balans te houden.
  • Ook chocolade krijgt vaak de schuld van puistjes en onzuiverheden. Chocolade heeft een hoog suikergehalte en dus ook een hoge glycemische index. Bovendien bevat melkchocolade naast al die suiker ook melk, wat ook een trigger kan zijn voor acne. Als je je geen leven zonder chocolade kunt voorstellen, kies dan liever voor pure chocolade.
  • Als je last hebt van puistjes en onzuiverheden, kun je proberen minder zuivelproducten te eten en te drinken om te zien of dat een positief effect heeft op je huid. Als je op zoek bent naar een alternatief, probeer dan zuivelvrije producten zoals ongezoete sojamelk, kokosmelk en amandelmelk. Vermijd rijstmelk en melkpoeder, omdat die beide een relatief hoge glycemische index hebben.
  • Eet meer omega 3-vetzuren: omega 3 en omega 6 zijn twee vetzuren die van cruciaal belang zijn voor een gezond lichaam. Vooral een goede balans tussen de twee is belangrijk, omdat die balans ontstekingen helpt te reguleren. Omdat we bij onze moderne voeding steeds vaker plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie) gebruiken, is de balans in ons lichaam in de richting van omega 6 gekanteld. En om de balans te corrigeren moeten we dus meer omega 3-vetzuren eten. Visolie is een belangrijke bron van omega 3 en bovendien hebben vis en schaaldieren een lage glycemische index en is visolie goed voor je huid. Andere bronnen van omega 3 zijn onder meer walnoten, hazelnoten, chiazaad en lijnzaad. Of als je moeite hebt om voldoende voedingsmiddelen rijk aan omega 3 op je menu te zetten, dan is een voedingssupplement misschien wel de oplossing.
  • Zink is van groot belang voor een gezonde huid: het helpt ontstekingen tegen te gaan en bestrijdt P. acnes, de bacterie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van puistjes en onzuiverheden. Groene groenten (en dan vooral boerenkool en broccoli) zijn een goede bron van zink en zijn ook nog eens rijk aan antioxidanten.

Bron: Eucerin