Je online apotheek legt de mythe van de krimpende maag uit

Je hoort het wel vaker: mensen die op dieet zijn, die beweren dat door minder te eten hun maag “gekrompen” is. En dat ze, bijgevolg, dus ook minder kunnen eten, waardoor ze nog meer gewicht zouden verliezen. Maar klopt dat wel? Hoe zit het eigenlijk met die krimpende maag? Kan je maag wel krimpen tijdens een dieet? Mythe of werkelijkheid?

Je maag

De maag is een breed deel van ons spijsverteringsstelsel, bedekt met drie lagen spieren die ervoor zorgen dat ze uit kan rekken om een aanzienlijke hoeveelheid eten en drinken te kunnen ontvangen. Je maag trekt vervolgens samen om je eten te vermengen met je maagzuur (een vloeistof bestaande uit enzymen en zoutzuur die bacteriën doodt en de eiwitten en vetstoffen in je voedsel al deels afbreekt).

De maag heeft een volume van ongeveer 50 ml (een volume dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer varieert). Maar als ze vol zit, dan kan ze tussen twee tot wel vier liter eten en drinken bevatten. Als je maag tijdens de vertering geleegd wordt, dan krijgt ze haar oorspronkelijke grootte weer terug. Als je ongeveer vier uur lang niets eet, dan is je maag relatief leeg en lijkt ze op een legen ballon. Dus …

Als je minder eet, dan krimpt je maag. Mythe of realiteit?

Antwoord: mythe!

Je maag kan niet fysiek krimpen. Ze blijft even groot wanneer ze leeg is, ongeacht wat je ervoor hebt gegeten. En zodra je weer normaal begint te eten en drinken, dan zet ze weer uit.

Maar waarom denken we dan dat onze maag krimpt als we op dieet gaan? Dat komt door de nieuwe manier waarop we met ons hongergevoel omgaan. Als je gewend bent om te eten totdat je “te vol” zit, dan went je maag aan dat gevoel en op die manier wordt het gevoel van “te vol” eigenlijk normaal. Maar als je vervolgens minder begint te eten, bijvoorbeeld tijdens een dieet, dan leert je lichaam, en dan vooral je maag, om te gaan met minder voedsel en geeft je maag sneller het signaal af dat ze vol zit. En zo lijkt het dus dat je maag “gekrompen” is!

Tips om minder te eten zonder hongergevoel

Het gevoel van een kleinere maag kan er dus wel voor zorgen dat je sneller vol zit, maar net zoals bij ieder dieet kost dat tijd en moeite. Maar hoe kun je minder eten zonder af te zien? Wij geven je vier tips om je een handje te helpen:

  • Meer water drinken: de eenvoudigste tip. Water heeft veel voordelen voor onze gezondheid (en dat zonder calorieën) en geeft je ook nog eens een vol gevoel. Drink een halfuur voor je maaltijd een paar glazen water en je zult gegarandeerd minder honger hebben!
  • Meer vezels eten: vezels kunnen niet verteerd worden in onze maag. Dus als je voeding eet die rijk is aan vezels (zoals gedroogd fruit, peulvruchten en volkorenproducten), dan zit je maag sneller vol en heb je langer een voldaan gevoel.
  • Langzaam eten: je hersenen hebben ongeveer dertig minuten nodig om het signaal te ontvangen dat je maag vol zit. Dat komt doordat de enzymen die nodig zijn voor het gevoel van verzadiging pas na een dertigtal minuten vrijkomen. Als je langzamer eet, dan kun je dus minder eten zonder nog honger te hebben.
  • Een kleiner bord: eet je te veel? Dat kan weleens aan je bord liggen. Je eten serveren op kleinere borden helpt je om minder te eten. Je serveert kleinere porties en je eet dus automatisch minder (je houdt je hersenen een beetje voor de gek, waardoor ze eerder denken dat je genoeg hebt gegeten).

Dus zelfs al krimpt je maag niet letterlijk, dan kunnen onze tips je toch op z’n minst het idee geven en je zo helpen richting een geslaagd dieet! Succes!