Gezond eten: wat is dat nu precies? In de media verschijnen zoveel tegenstrijdige berichten dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet. De zogenaamde actieve voedingsdriehoek helpt je aan de hand van alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde voeding een bewuste en gezonde keuze te maken - wat krijgt de voorkeur, wat beperk je beter. Maar die richtlijnen moeten wel op lange termijn voor iedereen haalbaar zijn en ervoor zorgen dat er ook voor onze kinderen en kleinkinderen genoeg gezond voedsel is. Het resultaat is een realistisch model dat perfect past in onze eetcultuur en dat handvatten geeft om duurzamere keuzes te maken. Je online apotheker geeft je graag wat uitleg over de nieuwe actieve voedingsdriehoek.

Gezond eten dankzij de nieuwe actieve voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek bestaat 20 jaar. Op die verjaardag lanceert het Vlaams Instituut Gezond Leven de volledig vernieuwde versie van het bekende voorlichtingsmodel voor voeding, beweging en 'lang stilzitten'. Voor het eerst worden voeding en beweging van elkaar losgekoppeld in een aparte voedings- en bewegingsdriehoek.

In de nieuwe voedingsdriehoek ligt de focus op plantaardige en weinig of niet-bewerkte voeding zoals groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten. Daarnaast wordt 'sedentair gedrag' als volwaardig gezondheidsthema meegenomen in de bewegingsdriehoek. De nieuwe driehoeken richten zich naar een breed publiek, niet meer enkel naar gezondheidsprofessionals.

De kleuren in de voedingsdriehoek weerspiegelen het effect van de producten in die laag op je gezondheid. Zo zie je helemaal bovenaan 'water' staan. Water is cruciaal voor de vochtbalans van je lichaam. Daarom krijgt het voorrang boven alles. De voedingsdriehoek zelf is onderverdeeld in drie zones.

Voor een gezondheid in evenwicht, werkt de voedingsdriehoek volgens deze drie uitgangspunten:

  • Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding.
  • Vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk.
  • Verspil geen voeding en matig je consumptie.

De drie uitgangspunten van de voedingsdriehoek vormen de wetenschappelijke basis voor de tien tips die hier volgen. Zo willen we jou bewustmaken van gezonde voeding en je motiveren om er zelf mee aan de slag te gaan.

 

 

Wat?

  • Neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd.
  • Beperk je inname van dierlijke producten.
  • Drink vooral water.
  • Kies zo weinig mogelijk voor ultrabewerkte producten.

Hoe?

  • Varieer en zoek alternatieven.
  • Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen.
  • Eet bewust en met mate.
  • Pas je omgeving aan.
  • Werk stapsgewijs.
  • Geniet van wat je eet!

 

 

Voor het eerst een bewegingsdriehoek

Terwijl voeding en beweging in de oorspronkelijke actieve voedingsdriehoek samen een plaats kregen, is er nu een aparte bewegingsdriehoek. Voor het eerst krijgt 'lang stilzitten' een plaats als volwaardig gezondheidsthema. Want ook al beweeg je veel, het is even belangrijk dat je niet te veel stilzit en ook te lang niet aan één stuk. Daarom is lang stilzitten oranje gekleurd. De bewegingsdriehoek raadt aan elk halfuur even recht te staan, bijvoorbeeld om een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje. Daarnaast zegt de bewegingsdriehoek dat je best licht, matig en hoog intensief beweegt.

Zo gaan we samen voor gezond eten, voldoende bewegen en gezonder leven! Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie over de nieuwe voedingsdriehoek? Neem dan zeker contact op met je online apotheker.

En kijk voor meer informatie ook nog even naar de volgende filmpjes van het Vlaams Instituut Gezond Leven:


Bron: Vlaams Instituut Gezond Leven