Geef je hersenen een boost tijdens het studeren dankzij omega 3-vetzuren

Terwijl de meesten onder ons al volop aan het voorbereiden zijn voor de feestdagen en het nieuwe jaar, begint bij de meeste studenten zo langzaamaan de examenstress meer en meer de overhand te krijgen. Of je nu net voor of net na de kerstvakantie examens hebt, zeker tijdens de korte en donkere laatste dagen van het jaar kun je wel een duwtje in de rug gebruiken. Omega 3-vetzuren geven je geheugen een boost en helpen je geconcentreerd te blijven tijdens het studeren. Ontdek het samen met je online apotheker.

Gezond eten

"Je bent wat je eet", het klinkt misschien als een cliché, maar er zit veel waarheid in. Om goed te functioneren en gezond te blijven heeft je lichaam dagelijks gezonde voeding en drinken nodig. Er is al veel geschreven over hoe belangrijk het is om slechte vetten te mijden en gebalanceerd te eten, met veel groente en fruit rijk aan vitamines en mineralen, maar een voedingsgroep die nog te vaak over het hoofd wordt gezien, maar zeker niet minder belangrijk is, is die van de omega 3-vetzuren.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren die verschillende belangrijke functies vervullen in ons lichaam. De belangrijkste omega 3-vetzuren voor het menselijke lichaam zijn:

  • Alfa-linoleenzuur, ook wel ALA genoemd,
  • Eicosapentaeenzuur, ook wel EPA genoemd en
  • Docosahexaeenzuur, ook bekend als DHA.

Omega 3-vetzuren komen van nature in verschillende producten voor. Voorbeelden van voedsel rijk aan omega 3-vetzuren zijn vette koudwatervissen (zoals zalm, makreel en haring), plantaardige oliën (onder andere lijnzaadolie en hennepolie) en vlees en melk van dieren die vooral gras eten in plaats van granen.

Omega 3 en je hersenen

Omega 3-vetzuren vormen een essentiële bouwsteen van je ogen en je hersenen. Zo bestaan je hersenen bijvoorbeeld voor ongeveer 8% uit omega 3-vetzuren. Daarom is een dagelijkse inname is ook essentieel voor je hersenfuncties, zoals je geheugen en je concentratie, twee zaken die toch redelijk onmisbaar zijn tijdens je examens.

Om ervoor te zorgen dat jij voldoende omega 3-vetzuren binnenkrijgt om gefocust te blijven, geven we je graag een eenvoudig, maar overheerlijk receptje mee voor tijdens je studiebreak:

Macaroni met zalm en spinazie

Ingrediënten voor 4 personen: 300 gram macaroni, 6 plakjes gerookte zalm, ½ zakje spinazie, 1 eetlepel graanmosterd, 1 eetlepel honing, 2 eetlepels citroensap, 5 eetlepels olijfolie, 1 takje dille.

  • Kook de pasta beetgaar in gezouten water. Laat uitlekken en afkoelen.
  • Snij de zalm in stukjes of reepjes.
  • Spoel de spinazie en verwijder harde steeltjes.
  • Roer een vinaigrette van de honing, de mosterd, de olijfolie en het citroensap. Breng op smaak met peper en zout.
  • Vermeng de pasta met de vinaigrette, de spinazie en de zalm. Verdeel alles over de borden en werk af met plukjes dille.

Kook je niet graag of zoek je een gemakkelijkere manier om je dagelijkse portie vetzuren binnen te krijgen? Kijk dan ook eens naar de producten van ZenixX, voedingssupplementen op basis van omega 3, en ga samen met je online apotheker voor 100%!