Snel en eenvoudig van je slapeloosheid af

We brengen ongeveer een derde van ons leven door in bed. Het is dus ook enorm belangrijk dat je goed slaapt en uitgerust bent voor die andere twee derden. Vaak ben je pas met je slaap bezig op het moment dat je naar bed gaat, en dat is eigenlijk al te laat. Voor een goede nachtrust en om slaapproblemen te voorkomen zijn een gezonde levensstijl overdag en een goede slaaphygiëne 's nachts onmisbaar.

Voor een goede slaaphygiëne is het belangrijk om te letten op de dingen die je slaap positief of negatief kunnen beïnvloeden. Want niet alleen hoe lang je slaapt is van belang, maar ook de kwaliteit van je slaap. Als je goed en diep slaapt, dan gun je je lichaam de rust die het nodig heeft om weer vol goede moed aan je dag te kunnen beginnen. Ga samen met je online apotheker op zoek naar de oorzaak van jouw slapeloosheid!

De oorzaken van slapeloosheid

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je mentaal oplaadt en fysiek uitrust. Slapeloosheid zorgt juist voor een gebrek aan mentale en fysieke energie en een slaaptekort en ondermijnt je wilskracht, daadkracht en doorzettingsvermogen. Hieronder vind je de vier voornaamste oorzaken van slecht slapen:

  1. Je slaapt te lang of onregelmatig
    We houden er allemaal van om eens lekker uit te slapen, maar tegelijkertijd kan te lang in je bed blijven liggen funest zijn voor je slaapkwaliteit. Ook laat naar bed gaan en uitgeput in slaap vallen zijn geen garantie voor een kwalitatief hoogstaande nachtrust. Je slaapt het beste als je iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en op dezelfde tijd weer opstaat, zelfs in het weekend. Bovendien zijn de eerste uren van je slaap het belangrijkst om fysiek te herstellen.

  2. Cafeïneoverschot
    Cafeïne geeft je een "scherp randje". Je bent alerter, je reageert adequater en je voelt je gedrevener. Cafeïne kan welkom zijn als je wakker wilt blijven en mentaal goed wilt blijven presteren. Maar als je rustig en diep wilt slapen, kun je koffie, thee en cola maar beter laten staan. Cafeïnehoudende energydrinks en sportdranken zijn al helemaal uit den boze als je gevoelig bent voor cafeïne.

  3. Je bent technologiefreak
    Hoewel het nog niet wetenschappelijk bewezen is, lijkt het erop dat het gebruik van elektronica net voordat je gaat slapen, de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloedt. Ga daarom niet slapen met je tv aan of je laptop of smartphone in de hand en doe geen computerspelletjes totdat je erbij in slaap valt. Ook de ruis en straling van adapters, beeldschermen en mobiele apparatuur kunnen ten koste gaan van je slaapkwaliteit. Bovendien beïnvloeden apparaten die blauw licht geven je biologische klok, waardoor de productie van melatonine afneemt. (Wil je meer weten over melatonine? Lees dan onze vorige blog.) Neem liever een bad of lees een boek voordat je gaat slapen…...

  4. Te veel licht, warmte of lawaai
    Een slaapkamer moet koel, donker en stil zijn. Licht, herrie en hitte zijn stoorzenders, zelfs nadat je in slaap bent gevallen. Zorg er dus voor dat je slaapkamer niet te koud of warm is en probeer iets te doen aan eventuele piepende verwarmingsbuizen. Hoe prettiger je slaapkamer, des te beter je slaapkwaliteit en rust.

Voedingssupplementen

Heb je alles al geprobeerd, maar niets lijkt te werken? Probeer het dan eens met voedingssupplementen. Bij PharmaMarket vind je de voedingssupplementen van Somnipure en MetaSleep die bijdragen tot een goede nachtrust en een herstellende slaap. Zo vind jij de nachtrust die je verdient en word je uitgerust wakker. Zo krijg jij weer het gevoel dat je de hele wereld aankunt!

Bron: Salusi