De tips van je online apotheker voor een evenwichtig ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Om je lichaam de voedingsstoffen te geven die het nodig heeft om de dag door te komen is een gezond en evenwichtig ontbijt onmisbaar. Kunnen je ochtenden soms erg druk zijn? Komt iedereen wel op tijd op school of op het werk? Vergeet niet om de tijd te nemen om jezelf een goed begin van de dag te gunnen.

Het ontbijt overslaan? Geen sprake van!

Een goed ontbijt helpt je echt wakker te worden: het zet je spijsvertering in gang en stimuleert je transit. De gunstige invloed van een energierijk ontbijt zul je heel de dag lang merken. Je ontbijt is dan ook onmisbaar om je van ’s ochtends vroeg in vorm te voelen en verbetert tegelijkertijd je concentratie en je geheugen. Maar toch, zelfs al weten we dat ontbijten goed is voor onze gezondheid, vinden we niet altijd de tijd om ’s ochtends een gezond ontbijt klaar te maken.

Het nut van een gezond ontbijt

Mensen die hun ontbijt overslaan, krijgen vaak later op de ochtend honger en beginnen te snoepen of ze overcompenseren met een te zware lunch. Daarnaast is aangetoond dat mensen die iedere ochtend ontbijten, gemiddeld minder vaak last hebben van overgewicht dan zij die niet ontbijten. En een gezond gewicht is dan weer belangrijk voor een gezond hart en gezonde bloedvaten. En ten slotte is het ontbijt het perfecte moment om de voedingsstoffen binnen te krijgen die nodig zijn voor de goede werking van je lichaam. Mensen die het ontbijt overslaan, lopen ook een groter risico op tekorten op lange termijn.

Een paar tips voor een gezond ontbijt

Koffie of thee, brood of ontbijtgranen, fruit of een smoothie? Wat moet je kiezen voor het ontbijt? Of beter nog, wat moet je vermijden voor een gezond ontbijt?

  • Vervang fruitsap door vers fruit: fruitsap zit vaak vol met toegevoegde suikers. Daarnaast bevat het ook aanzienlijk minder vezels dan vers fruit, die nodig zijn voor een goede transit en om de opname van suiker te beperken. En kies liefst ook voor volledig fruit in plaats van geperst fruit, want bij het persen gaan veel vezels verloren, maar de van nature aanwezige suikers niet en omdat je waarschijnlijk eerder een tweede glas sap neemt dan een tweede stuk fruit, krijg je dus ook meer suiker binnen.
  • Geen jam: vruchtenjams en -confituren zitten ook vol met suikers. Geef daarom de voorkeur aan vruchtencompote zonder toegevoegde suikers.
  • Weg met de (industriële) cornflakes: een zakje cornflakes is inderdaad snel en eenvoudig klaargemaakt, maar door de industriële bewerking zitten ontbijtgranen boordevol slechte vetten en suikers (en zelfs zout) en zijn ze arm aan vezels.
  • Witbrood: witbrood wordt gemaakt met geraffineerde witte bloem en bevat erg weinig voedingsstoffen en erg veel koolhydraten, waardoor het alleen maar energie levert op korte termijn.

Hoe ziet een ideaal ontbijt eruit?

Een evenwichtig ontbijt is onmisbaar voor een goede voedingsbalans, geeft ons de energie die we nodig hebben om de dag te beginnen en voorkomt dat je later op de dag gaat snacken:

  • Een volgranenproduct: volkorenbrood en -beschuit zijn een belangrijke bron van complexe koolhydraten die op lange termijn energie geven.
  • Een stuk fruit: fruit zit vol vitamines, mineralen en voedingsvezels.
  • (Warm) drinken: een glas water, vers sap of thee helpt je lichaam te hydrateren na een goede nachtrust (we verliezen ’s nachts veel vocht door te ademen en te zweten).
  • Een zuivelproduct: melk, (verse) kaas, yoghurt … de beste bronnen van hoogwaardige eiwitten, calcium en vitamine D vroeg op de ochtend.
  • Vezels (havervlokken, kastanjevlokken): een ontbijt rijk aan vezels geeft je een verzadigd gevoel, perfect om tussendoortjes later op de dag te vermijden.
  • Oliehoudende vruchten: oliehoudende vruchten (noten, hazelnoten, amandelen …) bevatten veel meervoudig onverzadigde vetzuren die goed zijn tegen hart- en vaatziekten, en ook een niet te onderschatten hoeveelheid vitamine E, een antioxiderende vitamine die belangrijk is voor het behoud van onze cellen.
  • Afwisseling: “verandering van spijs doet eten”, dus zorg er ook voor dat je niet iedere dag hetzelfde eet, maar kies eens voor zoet, voor hartig, een boterham, granola … keuze te over!

Ons favoriete ontbijt?

Zelfgemaakte granola met havervlokken, verschillende noten, pitten en zaden, afgewerkt met kokossnippers en gedroogd fruit. Voeg je favoriete fruit toe naargelang het seizoen (bessen in de zomer, appel en peer in de herfst en exotisch fruit in de winter) en maak het geheel compleet met wat volle Griekse yoghurt erbovenop. Combineer dat alles met een heerlijke kop thee en je bent klaar voor de dag!

Goedemorgen en smakelijk eten!