Ga een burn-out tegen met de tips van je online apotheker!

Denk je wel vaker "Ik voel me leeg"? Onze moderne levensstijl gaat soms gepaard met situaties waarbij aanhoudende stressfactoren op het werk of privé mentale, emotionele en fysieke vermoeidheid veroorzaken. Het werk wordt bijvoorbeeld vaak beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken van zowel mentale als fysieke vermoeidheid. Wanneer je geen energie meer hebt, is het niet altijd vanzelfsprekend of mogelijk om die zogenaamde lichamelijke of professionele vermoeidheid tegen te gaan. Het probleem uit zich al overdag, je voelt je extreem moe. En dat gebrek aan fysieke en mentale energie blijft de hele dag aanhouden en is het voornaamste symptoom van professionele vermoeidheid of een burn-out.

Burn-out

Een burn-out is een fysiologische aandoening waarbij je emotioneel en fysiek uitgeput bent en weinig tot niets kan presteren. De term burn-out werd begin jaren zeventig voor het eerst gebruikt door de Amerikaanse psychotherapeuten Herbert Freudenberger en Christina Maslach. Een burn-out bestaat uit drie, min of meer samenhangende verschijnselen:

  • Mentaal en fysiek vermoeid: last van concentratieproblemen en humeurigheid;
  • Depersonalisatiefase: cynisch en/of negatieve affectiviteit tegenover personen;
  • Een lager zelfbeeld van de eigen competenties en prestaties: zowel op sociaal vlak als op werkniveau heb je een gevoel van verminderd vermogen tot presteren.

In de meeste gevallen wordt een burn-out veroorzaakt door te veel stress op het werk of in je privéleven. Daarnaast lopen mensen met een sensitieve persoonlijkheid en een bovengemiddeld verantwoordelijkheidsgevoel of de neiging tot perfectionisme een groter risico op een burn-out.

Wat kun je zelf doen?

Als je het gevoel hebt dat je overspannen, gestrest of opgebrand bent, dan kunnen een paar kleine aanpassingen aan je dagritme al een groot verschil maken:

  • Kies voor jezelf: een burn-out is geen teken van zwakte maar een signaal dat je dringend voor jezelf moet zorgen.
  • Bouw energie op: maak een lijstje van alle activiteiten die je graag doet en die je weer energie geven.
  • Beweeg: probeer elke dag even te wandelen of te fietsen. Bouw langzaam je fysieke activiteiten op tot een normaal niveau.
  • Eet gezond: voldoende verse groenten en fruit, volkoren producten en 1,5 liter water per dag.
  • Ontspan: een burn-out wordt veroorzaakt omdat je gebukt ging onder te veel stress.
  • Rust en slaap: ga op tijd naar bed en doe af en toe een middagdutje.
  • Wees assertief: leer op tijd 'nee' te zeggen.

Grintax is een voedingssupplement dat speciaal ontwikkeld werd om professionele vermoeidheid en dagelijkse mentale en fysieke vermoeidheid tegen te gaan.

Heb je het idee dat je toch nog wel een beetje hulp kunt gebruiken? Grintax is een voedingssupplement dat speciaal ontwikkeld werd om professionele vermoeidheid en dagelijkse mentale en fysieke vermoeidheid tegen te gaan. Zo leer je langzaam maar zeker weer van het leven te genieten en verdwijnen je stress en je zorgen als sneeuw voor de zon!

Bron: Grintax