Snel van je vermoeide benen af dankzij je online apotheker!

Vermoeide benen en pijnlijke voeten kunnen je heel de dag tegenhouden en beperken je aanzienlijk in je bewegingsvrijheid. De voornaamste oorzaak is een slechte bloeddoorstroming in je benen, wat kan leiden tot een zwaar of tintelend gevoel in je benen en in je voeten. En als je al met een vermoeid of ongemakkelijk gevoel uit je bed stapt, dan is heel je dag eigenlijk al verpest. Bovendien kan een slechte bloedsomloop nog een aantal vervelende gevolgen hebben. De producten van Scholl helpen je snel van dat vervelende gevoel af. Ontdek ze nu samen met je online apotheker.

Vermoeide benen

Ken je dat gevoel? Je benen voelen zwaar aan, iedere stap doet pijn en je loopt heel de dag eigenlijk achter de feiten aan. Vermoeide benen zijn in principe zelf geen aandoening, maar juist een symptoom. De voornaamste oorzaak is een probleem van het adersysteem en een slechte doorbloeding in de benen. Een slechte doorbloeding van het lichaamsweefsel leidt tot zuurstoftekort, wat kan leiden tot weefselschade. Die slechte bloedsomloop is meestal het gevolg van een verstopping in een of meerdere slagaders. Een dergelijke verstopping kan plots ontstaan, bijvoorbeeld door een bloedklonter, of chronisch, bijvoorbeeld door het dichtslibben van de aderen of door verkalking van de aderwand. De voornaamste risicofactor is roken, maar daarnaast ook een familiale voorgeschiedenis van hart- en vaatziekten, diabetes, een verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat te lang stilzitten in dezelfde houding op termijn even slecht voor je gezondheid kan zijn als roken. Dus als je een zittend beroep hebt, is het extra belangrijk om voldoende oefeningen te doen om je bloedsomloop te stimuleren. Echte wondermiddelen bestaan helaas niet, maar gelukkig is er een aantal eenvoudige oefeningen die je thuis of op het werk kunt doen om de bloeddoorstroming in je benen te verbeteren:

  • Strek je benen voor je uit en richt je tenen naar het plafond. Houd die positie 10 seconden lang vast en ontspan je benen even. Steek daarna je tenen naar voren en houd die positie ook 10 seconden vast. Herhaal de oefening 10 keer.
     
  • Draai je voet 15 keer rond in kleine cirkelvormige bewegingen, een keer met de klok mee en een keer tegen de klok in. Neem een korte pauze van een paar seconden tussen elke reeks en bouw geleidelijk aan het aantal herhalingen op.
  • Ga rechtop staan met je benen naast elkaar en schommel heen en weer van je tenen naar je hielen. Doe dat 10 à 15 keer en neem vervolgens een paar seconden rust. Herhaal de oefening 5 keer.
     
  • Ga op je rug liggen en trek je knieën naar je toe. Maak cirkelvormige bewegingen alsof je aan het fietsen bent. Begin met vier series van 15 bewegingen en bouw een paar seconden rust in tussen elke serie. Probeer langzaamaan het aantal series op te bouwen.

Scholl Light Legs

Steunpanty's helpen ook de bloedsomloop in je benen te verbeteren. Dankzij de steunpanty's van Scholl Light Legs voelen je benen licht aan, heel de dag lang. De nieuwe Fibre Firm-technologie in de Light Legs stimuleert de bloeddoorstroming. En hoe beter de bloeddoorstroming in je benen, hoe beter je dag loopt, zo eenvoudig is het. Een licht samentrekkend effect ondersteunt de bloedstroom van de enkels via de dijen naar het hart om bloedophoping in de benen en voeten tegen te gaan.

Zo voelt het dankzij Scholl en jouw online apotheker al snel alsof je op wolken loopt!