Je online apotheker legt uit waarom je pikant zou moeten eten

Chinese, Thaise en Mexicaanse restaurants, je ziet ze overal. Onze keuken wordt steeds internationaler en nodigt ons steeds vaker uit om pikant te eten. En niet alleen hun gevarieerde smaak heeft bijgedragen aan de populariteit van kruiden, maar ze bieden ook nog eens een groot aantal gezondheidsvoordelen. Spaanse peper, kaneel, kurkuma, saffraan … ontdek samen met je online apotheker de voordelen van pikant eten.

8 goede redenen om pikant te eten

Naast alle smaken die ze toevoegen aan je gerechten, hebben kruiden ook een aantal geneeskrachtige eigenschappen en kunnen ze bepaalde ziekten en chronische pijn helpen tegen te gaan. Maar dat is nog niet alles! Ontdek 8 goede redenen om pikant te eten:

  • Ze geven smaak aan je gerechten en vervangen zout: kruiden geven een aangename smaak aan je gerechten en kunnen je helpen je zoutconsumptie onder controle te houden. Een beetje Spaanse peper, komijn, gember of een snuifje kurkuma is voldoende om een gerecht tot leven te laten komen en om zout te vervangen. Bovendien geven ze smakelijke kleuren aan je gerechten.
  • Een vol gevoel: pepers zijn rijk aan de stof capsaïcine en hoe meer capsaïcine een peper bevat, hoe sterker hij van smaak is. Een interessante eigenschap van capsaïcine is dat hij helpt je hongergevoel te verminderen door je een vol gevoel te geven.
  • Verlagen van de bloeddruk: kruiden, en dan vooral hete pepers, zijn uitstekend voor de bloeddruk, omdat ze je bloedvaten verwijden. Pikant eten is dus een van de beste manieren om je bloeddruk snel te doen dalen. In geval van een te hoge bloeddruk doe je er goed aan om te zoute kant-en-klaargerechten te mijden (en eigenlijk zou je zout volledig uit je menu moeten schrappen of toch op z’n minst je zoutconsumptie sterk moeten verminderen als je je bloeddruk wil verlagen). Wat kruiden betreft raden we aan om te kiezen voor rode paprika, zwarte peper, chilipoeder, kaneel, mosterdpoeder of kaneelpoeder. Voeg ze toe aan al je gerechten, niet alleen voor meer smaak, maar ook als een doeltreffende zoutvervangers.
  • Hulp bij gewichtsverlies: als je gewicht probeert te verliezen, dan is het verstandig om meer gerechten met capsaïcine te eten, zoals chilipepers. Onderzoek heeft een verband aangetoond tussen het eten van pikante gerechten en een lager lichaamsgewicht, doordat ze je metabolisme versnellen en vetten helpen verbranden. Dat kan ook gunstig zijn als je sport en een specifiek dieet combineert om gewicht te verliezen, omdat het eten van capsaïcine je lichamelijke prestaties en je algemene fysieke uithoudingsvermogen verhoogt.
  • Ontstekingsremmende eigenschappen: van alle natuurlijke ontstekingsremmende kruiden is kurkuma zonder twijfel het krachtigste. Zijn werking is te vergelijken met die van corticoïden. Kurkuma wordt al meer dan 4.000 jaar gebruikt om verschillende soorten pijn te behandelen, zoals reumatische en gewrichtspijn, maar ook menstruatiekrampen en spierpijn.
  • Antioxiderende werking: hete pepers zijn rijk aan verschillende soorten flavonoïden, een bekende familie antioxidanten. De voornaamste flavonoïden in pepers zijn luteoline et quercetine en daarnaast zijn bepaalde pepers ook een goede bron van alfatocoferol, een antioxidant die ook een vorm is van vitamine E.
  • Ze werken alkaliserend: kruiden hebben een hoge alkaliserende werking. Door ze toe te voegen aan je menu kun je eenvoudig je zuur-base-evenwicht herstellen en zo chronische acidose tegengaan, iets wat we vaak tegenkomen bij een westers dieet.
  • Antiseptische eigenschappen: bepaalde kruiden zijn ook erg doeltreffend tegen bepaalde ziekteverwekkers, zoals virussen, bacteriën en schimmels. Denk daarbij vooral aan kruidnagel en kaneel, die allebei rijk aan essentiële oliën met antivirale, antibacteriële en schimmeldodende eigenschappen.

Eet smakelijk!