Bescherm jezelf deze winter dankzij probiotica en je online apotheker

Ben je regelmatig ziek? Is het winter en heb je weeral een loopneus? Heeft de dokter je nog maar eens een antibioticakuur voorgeschreven? Tussen 70 en 90% van onze natuurlijke weerstand bevindt zich in onze darmen, dus als je immuunsysteem wel een beetje hulp kan gebruiken, dan zijn probiotica misschien wel net wat je nodig hebt. Maar wat zijn probiotica eigenlijk en hoe kunnen ze jou helpen om gezond te blijven?

Onze darmflora

Niet alle bacteriën zijn slecht voor je, in tegendeel zelfs! De bacteriën in je spijsverteringsstelsel, ook wel je darmflora genoemd, zijn onmisbaar voor je gezondheid. Voor je geboorte is je spijsverteringsstelsel nog steriel, maar het wordt al vanaf de eerste momenten van je leven gekoloniseerd met bacteriën om je darmflora te vormen. Die bacteriën ontwikkelen zich verder tijdens de eerste jaren van je leven en zijn volgroeid tegen dat je 2 à 3 jaar oud bent.

De darmflora is erg divers en specifiek voor iedere persoon. Onze darmen kunnen rekenen op de hulp van niet minder dan 100 miljard bacteriën, dat wil zeggen meer dan tien keer het aantal cellen in ons hele lichaam! Onze darmen zorgen dus niet alleen voor een goede spijsvertering, ze zijn ook de eerste verdedigingslinie van ons immuunsysteem.

Probiotica = “voor het leven”

Het woord probiotica komt van het Latijnse voorvoegsel “pro” (voor) en van het Griekse woord “bios” (leven). Volgens de definitie van de WGO zijn probiotica levende micro-organismen die, wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden ingenomen, positieve effecten hebben op de gezondheid die de traditionele nutritionele effecten overstijgen.

Lactobacillen, bifidus, saccharomyces … Die Latijns klinkende namen zeggen je niets? En toch krijg je er dagelijks vele van binnen wanneer je gefermenteerde producten, zoals yoghurt of kaas, eet. En wanneer je ze in voldoende hoeveelheden binnenkrijgt, dan hebben die goede bacteriën of schimmels dus een gunstige uitwerking op je gezondheid en krijgen ze zo de status van probiotica.

Aan het eind van de 19e eeuw merkten microbiologen verschillen in de samenstelling van de darmflora bij gezonde mensen en bij zieken. Het was de microbioloog en winnaar van de Nobelprijs Eli Metchnikoff die aan het begin van de 20e eeuw ontdekte dat je de effecten van ziekteverwekkende bacteriën kon tegengaan door het consumeren van melkzuurbacteriën.

Let op: er is een verschil tussen probiotica en prebiotica. Prebiotica zijn de vezels die worden “opgegeten” door de probiotica om hun groei en hun metabolische activiteit te bevorderen. Prebiotica is dus de voeding van de probiotica.

Probiotica en verkoudheid

Tegen spijsverteringsproblemen, tegen winterkwaaltjes, tegen allergieën, tegen psoriasis en andere huidaandoeningen … Probiotica hebben veel voordelen voor onze lichamelijke gezondheid en een recente studie heeft aangetoond dat er zelfs een verband zou zijn tussen een tekort aan bepaalde darmbacteriën en depressie.

Een van de interessantste voordelen van probiotica (en dan vooral in de winter) is het feit dat ze infecties van de bovenste luchtwegen (verkoudheid en griep) helpen tegen te gaan. Het innemen van probiotica helpt je immuunsysteem en je natuurlijke afweer te versterken en heeft op die manier dus een positieve uitwerking op de preventie en de duur van de symptomen van luchtwegaandoeningen.

Dus, of het nu is voor een winterboost of gewoon om je natuurlijke afweer heel het jaar door te versterken, één woord: probiotica!