Sporten in de winter met de tips van je online apotheker

Een echte sportieveling is het hele jaar door actief, weer of geen weer! En juist in de winter is sporten extra belangrijk. Zo helpt het je weerstand te verhogen, helpt het tegen een winterdip en helpt het de extra calorieën van die zware winterkost te verbranden. Ontdek waarom sporten in de winter juist extra goed voelt dankzij de tips van je online apotheker!

Sporten in de winter

Sporten is gezond, dat weten we allemaal, maar zeker in de winter, wanneer je lichaam wel wat extra's kan gebruiken is sporten een goed idee. Of je nu liever alleen sport of in groepsverband en of je een rondje gaat fietsen, gaat joggen in het park of een voetbalwedstrijd speelt, sporten blijft de leukste manier om in vorm te komen en te blijven. Bovendien is een goede gezondheid zeker in de winter belangrijk om je lichaam te beschermen tegen verkoudheden en de griep en om de gevreesde winterdip tegen te gaan (lees hier ook onze vorige blogs over de griep en met onze tips tegen een winterdip).

Maar toch is het niet altijd even gemakkelijk om gemotiveerd te blijven in de winter. Als de temperaturen buiten rond het vriespunt zijn en je lekker binnen zit met de verwarming aan, dan kan het al eens verleidelijk zijn om je dagelijkse work-out over te slaan. Maar toch is dat niet per se een goed idee. Dus geen excuses meer, trek je sportschoenen aan en ga ervoor, ongeacht de temperatuur!

Buiten sporten

Ga je buiten sporten? Zorg er dan voor dat je goed warm gekleed bent, in verschillende lagen. Maar let er ook op dat je niet te veel kleren aandoet, want als je het te warm krijgt, begin je meer te zweten. Dat zweet verdampt vervolgens, waardoor je lichaam afkoelt, wat het risico op blessures verhoogt. Kies daarom voor synthetische en ademende sportkleding en vergeet ook zeker je muts en je handschoenen niet (en lees ook zeker onze tips voor koukleumen). Doe ook een paar stevige sportschoenen aan, die waterdicht zijn en een goede grip op het grondoppervlak hebben, om te vermijden dat je uitglijdt en vervelend valt als de grond glad is. Bovendien maakt je lichaam door buiten in de zon te sporten extra vitamine D aan, een vitamine die erg belangrijk is voor ons lichaam (lees hier meer over vitamine D in de winter).

Voldoende drinken

Ook in de winter is het belangrijk om voldoende te drinken tijdens het sporten. Goede dorstlessers zitten vol met de voedingsstoffen die je nodig hebt tijdens het sporten en zijn beschikbaar in verschillende lekkere smaken, zodat je er altijd wel een vindt die bij je past, bijvoorbeeld WCUP Sports Drink, Hydra Max van Trisport of WinErgy en 2Win van SportsControl. Maar als het buiten kouder is en je minder zweet dan normaal, dan is het niet altijd even gemakkelijk om voldoende te drinken. In die gevallen is een energydrink of een energygel met een hogere concentratie aan koolhydraten dan weer ideaal, zoals SportsControl Gel2Win, Energy Gel of Carbo-GY van Etixx of Energy Gel Ratio 2:1 van Trisport.

Een goede opwarming en goed eten

Start altijd met een goede opwarming. Door de kou vernauwen je bloedvaten, waardoor er minder bloeddoorstroming is in je spieren en het risico op blessures groter wordt. Combineer je sportsessies met lichte maaltijden. Eet verse producten, zoals groenten en fruit, en vermijd de suikers en slechte vetten die je vindt in kant-en-klare producten zoals koekjes, frisdranken of snoeprepen. Hoewel je misschien minder dorst hebt, heeft je lichaam in de winter toch voldoende vocht nodig. Drink daarom minstens 1,5 liter water per dag.

Welke sporten kun je beoefenen in de winter?

Er zijn verschillende sporten die je ook tijdens de winter kunt blijven uitoefenen, zoals lopen, joggen of fietsen. Zie je het niet meteen zitten om naar buiten te gaan? Kies dan voor sporten die je binnen kunt doen, zoals fitness, zwemmen of tennis. Probeer naast het sporten ook elke dag te bewegen. Maak bijvoorbeeld eens een avondwandeling of kies de trappen in plaats van de lift. Zo blijf je heel het jaar door in vorm. En geloof ons, je zult jezelf er dankbaar voor zijn!