Sporten in de winter: onze tips voor koukleumen!

We hebben de eerste nachtvorst alweer gehad en je kunt er niet meer omheen: de winter is weer in het land. Maar een gemotiveerde sporter laat zich niet zomaar tegenhouden. En hoewel sommigen zich niet lijken te storen aan de kou, kruipen de meesten onder ons het liefst met een dekentje en een lekkere kop warme chocolademelk voor de open haard. Droom jij bij het zien van de thermostaat eerder van een zonovergoten vakantie op een tropisch eiland dan van een rondje fietsen? Ben jij een echte koukleum? Je online apotheker warmt je graag even op!

Tips tegen de kou

We hebben allemaal zo onze trucjes om onszelf warm te houden in de winter, maar deze keer halen we onze inspiratie bij iemand die zijn grootste triomfen heeft behaald in bar slecht weer: Sven Nys! Hij weet als geen ander wat het is om af te zien door de kou en heeft zo zijn eigen tips om de kou te lijf te gaan. "Je moet je uiteraard goed kleden naar de omstandigheden, maar het is toch vooral door een intensieve inspanning te leveren dat het lichaam opwarmt. Bovendien blokkeert de ene wanneer de koude op zijn spieren slaat, terwijl de andere kan blijven presteren. Mijn handen en voeten doen ook pijn aan het einde van een bevroren cross, maar ik verlies er mijn krachten niet door."

  1. Hou je lichaam droog en warm: "Zorg ervoor dat je tot vlak voor de start zo droog en warm mogelijk blijft. Meteen na het sporten is het cruciaal om zo snel mogelijk al je natte kleren uit te doen, want dan ben je het meest vatbaar voor een verkoudheid. Dan slaat de kou pas echt op je lichaam."

  2. Beweeg zoveel mogelijk: "Een keertje meer van de fiets springen is goed om de doorbloeding in je handen en voeten te stimuleren. Hoe meer je beweegt met je lichaam, hoe beter. Dat doe ik dus ook als het bar koud is."

  3. Steek je handen in warm water:"Ze zeggen wel dat je je bevroren vingers na afloop niet meteen in warm water mag steken. Ik doe dat altijd: de korte pijn! Dat tintelt langs alle kanten, maar dan verdwijnt die koude ook snel."

Wil jij deze winter blijven presteren, zelfs wanneer de temperatuur onder het vriespunt zakt? Ga met de tips van Sven Nys en PharmaMarket goed voorbereid de winter te lijf!

Bron: cycling.be