Tips van je online apotheker om voldoende te slapen voor het nieuwe schooljaar

Het begin van het nieuwe schooljaar is een zware periode voor je kinderen. Een paar dagen na het begin van het jaar laat de vermoeidheid zich al voelen. Tijdens de zomervakantie zijn ze langzaam maar zeker steeds iets later gaan slapen en dan kan het schoolritme ineens weer hard aankomen, met veel tranen, stress of zenuwachtigheid tot gevolg, zowel voor je kinderen als voor jullie als ouders. Gaan jouw kinderen later slapen in de vakantie? Help ze hun schoolritme terug te vinden dankzij de tips van je online apotheker.

De leeftijd vs. de slaapbehoeften

Tussen zes maanden en vier jaar oud hebben kinderen langzaam maar zeker minder slaap nodig overdag. Tijdens die periode worden kinderen ’s nachts nog regelmatig wakker, waarna ze uit zichzelf weer in slaap vallen. Tussen vier en twaalf jaar oud wordt de totale slaapduur nog korter. De behoefte om overdag te slapen verdwijnt zo goed als volledig. En hoewel ze ongeveer altijd rond hetzelfde tijdstip wakker worden, gaan ze wel steeds later slapen (van acht uur ‘s avonds tussen vijf en zes jaar oud tot tien uur ’s avonds tegen het begin van de puberteit).

Moet je strikt zijn wat betreft bedtijd voor het nieuwe schooljaar?

Uiteraard helpt het als je strikt bent, want jonge kinderen hebben nood aan regelmaat, maar let er wel op dat je ook weer niet te streng bent, in de geest van: “om half 9 lig je in bed, einde discussie”. We zijn niet bij het leger! Het beste is om een richttijd te nemen om te gaan slapen, aangepast aan de leeftijd van je kinderen, om woedeaanvallen van hun kant of een zenuwinzinking van jouw kant te voorkomen.

En vergeet ook niet dat er grote en kleine slapers zijn. Houd er dus rekening mee in welke categorie jouw kinderen vallen. Als ze iedere ochtend fris en fruitig wakker worden, dan betekent dat dat ze uitgerust zijn en dus ook dat ze op tijd zijn gaan slapen.

De “jetlag” langzaamaan wegwerken voor een uitgeslapen schooljaar

Om ervoor te zorgen dat je kinderen niet vermoeid aan hun lessen beginnen is het belangrijk om al een paar dagen op voorhand weer voldoende te slapen. Idealiter gaan ze vroeg te bed en staan ze ook vroeg weer op, om zo langzaam maar zeker de “jetlag” van de vakantie weg te werken.

Zeker de laatste nacht voor het begin van het schooljaar is het belangrijk dat ze voldoende slapen. Als ze over het algemeen moeite hebben om in slaap te vallen, dan kan een beetje lichaamsbeweging overdag wonderen doen om makkelijker in slaap te vallen. Let wel, het wordt afgeraden om net voor dat ze gaan slapen nog te actief te zijn.

Smartphones uit de slaapkamer!

Na een zomer van kletsen en sms’en met hun vriendjes kan het soms lastig zijn om ’s avonds een verbod op hun smartphone te accepteren. Toch kan het de kwaliteit van hun slaap aanzienlijk verbeteren als je de gsm’s voor het slapengaan op een vaste plek legt.

Regelmatig eten

Als de bedtijden verschoven zijn, dan geldt vaak hetzelfde voor de maaltijden. Daarom is het erg belangrijk om, naast de juiste bedtijden, er ook voor te zorgen dat je kinderen weer regelmatig eten om in vorm te zijn voor het nieuwe schooljaar. Regelmatig eten in de laatste week van de vakantie kan ze helpen om sneller hun ritme terug te vinden. Vooral een evenwichtig ontbijt is erg belangrijk om heel de dag geconcentreerd te blijven.

Nog een laatste keer laat opblijven?

En nog een keer lekker lang opblijven het weekend voor de eerste lessen? Liever niet! Je bent net goed bezig om je kinderen weer te laten wennen aan hun nieuwe ritme, maar als je je niet aan je schema houdt, dan heeft het natuurlijk ook niet veel nut …