Tien tips van je online apotheker om je conditie op te bouwen en te behouden

Het nieuwe jaar is nu al ruim een maand oud, dus het wordt eens tijd om terug te kijken naar je goede voornemens. Heb je al vooruitgang geboekt of laat het misschien nog wat te wensen over? Wilde je wat afvallen, stoppen met roken, meer op reis gaan, iets minder drinken of gewoon meer genieten van het leven? Een van de meest voorkomende goede voornemens is zonder twijfel iets aan je conditie doen en wat gewicht te verliezen. Maar heb jij het ook moeilijk om ermee te beginnen of het vol te houden? Je online apotheker geeft je graag wat tips om je conditie op te bouwen en in vorm te blijven.

Je conditie opbouwen en behouden

Heb jij ook al weleens voor de spiegel gestaan en gedacht: "er mag wel een kilootje af"? Of ben jij al eens buiten adem geweest na een trap die iets langer was dan je dacht? Met andere woorden, wordt het tijd om iets aan je conditie te doen? Met de juiste motivatie is dat makkelijker dan je denkt! Bovendien zorgt een goede conditie ervoor dat je lichamelijk gezond bent en lekker in je vel zit. En ten slotte lopen mensen met een goede conditie een aanzienlijk lager risico om ziek te worden of bijvoorbeeld een hartaanval te krijgen.

Tien tips om je conditie op te bouwen en te behouden!

  • Eet energierijke en gezonde voeding. Om in vorm te komen en te blijven is het erg belangrijk dat je gezond eet.
  • Maak een schema en houd je er ook aan. In het begin zal het moeilijk zijn, maar je zult snel merken dat het steeds eenvoudiger wordt.
  • Ga je trainen of hardlopen? Loop niet te hard van stapel en zorg ervoor dat je je lichaam altijd voldoende zuurstof krijgt. Een goede manier om dat te controleren is door te testen of je nog kunt praten tijdens het joggen. Als je niet meer gewoon kunt praten tijdens het sporten, dan krijgt je lichaam niet meer genoeg zuurstof en het risico op verzuring groter.
  • Doe aan zogenaamde intervaltrainingen. Je conditie opbouwen en behouden door te hardlopen werkt het best door vaak je hartslag te verhogen en te verlagen. Wissel bijvoorbeeld een halfuur korte sprintjes af met rustig joggen.
  • Motivatie is alles! Als je niet van hardlopen houdt, doe dat dan ook niet … Vind je fitnessen of zwemmen leuker? Als je een sport leuk vindt, dan is het ook makkelijker om gemotiveerd te blijven!
  • Breng jezelf in de juiste stemming door muziek op te zetten die je leuk vindt, dan zul je zien dat je het langer volhoudt.
  • Wissel regelmatig af om verschillende spiergroepen te trainen. Ga de ene dag zwemmen, de andere dag lopen en vervolgens wat calorieën verbranden in de sportschool. En wissel ook regelmatig af tussen krachttraining en cardio.
  • Beweeg elke dag! Wil je extra tips over hoe je meer kunt bewegen in het nieuwe jaar? Die vind je in onze blog van vorige maand.
  • Water drinken, water drinken, water drinken! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar water is onmisbaar voor je lichaam, zeker als je gaat sporten!
  • Voldoende slaap is ook onmisbaar. Als je goed uitgerust wakker wordt, dan ben je beter in vorm en heb je meer energie. Slaap je slecht? Lees dan ook onze blog over slaapproblemen.

We weten allemaal dat alle begin moeilijk is, maar je zult merken dat je met de juiste motivatie een heel eind komt. Wij wensen je alvast veel succes!