Tips van je online apotheker voor een goede en gezonde slaap

Anderhalve week geleden hebben we de klok alweer een uur vooruitgezet en sindsdien mogen we ’s avonds weer genieten van een uurtje langer licht. Maar voor veel mensen is dat uurtje minder slaap ieder jaar ook weer even wennen en duurt het een paar dagen voordat ze hun oude slaapritme weer teruggevonden hebben. Vind jij het moeilijk om in slaap te vallen? Slaap jij in de zomer slechter dan in de winter? Je bent niet alleen! Ontdek de tien tips van je online apotheker voor een goede slaap!

Zomertijd

Het idee om de klok te verzetten om energie te besparen werd al voor het eerst voorgesteld in 1784, door Benjamin Franklin, maar het duurde nog tot 1907 toen de Brit William Willet een campagne startte tegen de “verspilling van licht”. Duitsland was op 30 april 1916 het eerste land dat de klok verzette, op de voet gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In Nederland en België werd de zomertijd zoals we die nu kennen, pas in 1977 officieel ingevoerd.

Slaaptekort door de zomertijd

Vandaag de dag is het oorspronkelijk beoogde voordeel van de zomer- en wintertijd - energiebesparing - niet echt meer van toepassing en dient de zomertijd vooral een praktisch nut: ‘s avonds een uur langer licht. De keerzijde van de zomertijd zijn mogelijke gezondheidsproblemen. De plotselinge verstoring van je biologische klok kan leiden tot jetlagachtige verschijnselen, zoals vermoeidheid en concentratieproblemen. Bij veel mensen weet de biologische klok van het lichaam zich snel aan te passen aan het nieuwe ritme. Zij hebben er dan ook voornamelijk last van op de eerste dag na de tijdomschakeling, de zogenaamde “Sleepy Monday”.

Avondmensen komen er minder goed vanaf. Zij krijgen met het ingaan van de zomertijd vaker last van slaapproblemen. Ongeveer een op de vijf mensen is een zogenaamde “avondpersoon”. Bij avondmensen loopt de biologische klok achter op het natuurlijke ritme van de dag: ze hebben ’s ochtends moeite met opstaan, ze komen langzamer op gang en ze presteren ‘s middags en ’s avonds beter dan ‘s ochtends. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond aan dat avondmensen in de zomer gemiddeld ruim een uur minder slapen dan in de winter en ook vaker een chronisch slaaptekort ontwikkelen.

Tips voor een goed slaapritme

Ben jij een avondmens en heb je last de zomertijd? Reis je regelmatig en heb je vaak last van een jetlag? Of slaap je door een andere oorzaak minder dan normaal? Probeer onze tien tips om een gezond slaapritme terug te vinden:

  1. Drink na de middag geen thee, koffie of cola meer: om goed te slapen kun je het best al vroeg op de dag stoppen met het drinken van stimulerende drankjes.
  2. Ga ’s avonds laat niet meer sporten: fysieke inspanningen maken je spieren actief en maken het moeilijker om goed te slapen.
  3. Een warm bad is geen goed idee om in slaap te vallen: je lichaam verlaagt je lichaamstemperatuur juist om te slapen, neem daarom liever een lauw bad (maximaal 37°C).
  4. Zet minstens een uur voordat je gaat slapen, al je schermen uit en haal bij voorkeur ook de televisie uit je slaapkamer. (Moet je toch nog ‘s avonds laat werken achter je laptop? Ontdek onze tips tegen het blauwe licht van je scherm.)
  5. Zorg dat het niet te warm is in je slaapkamer en dat je kamer goed verlucht is.
  6. Een bed alleen voor de liefde en de slaap: reserveer je bed, naast seksuele betrekkingen, uitsluitend om te slapen. Zelfs ontspannende activiteiten, zoals lezen of muziek luisteren, kun je beter buiten je bed doen.
  7. Blijf ook niet in je bed liggen als je niet kunt slapen: daardoor word je alleen maar onrustig en val je nog minder snel in slaap.
  8. Zorg dat het donker en stil is in je slaapkamer: koop een klok die niet tikt en als het nodig is, zelfs oordopjes, zoals die van Alpine SleepSoft.
  9. Kwaliteit boven kwantiteit: te lang slapen kan je slaapevenwicht even goed verstoren.
  10. Luister naar je lichaam: als je ogen dichtvallen en je begint te gapen, dan is het tijd om te gaan slapen.

Welterusten!