De tips van je online apotheker om beter te lopen

Wil je wat meer aan je gezondheid werken? Overweeg je al langer om te beginnen met hardlopen, maar weet je niet goed hoe of waar? Je looptechniek verbeteren kan je helpen om sneller en beter te lopen, met minder belasting op je lichaam. Volg onze tips om sneller en beter te lopen.

9 tips om beter (en sneller) te lopen

Of je nu aan hardlopen doet om je gezondheid te verbeteren, om gewicht te verliezen, voor een wedstrijd of gewoon voor je plezier, de basis blijft dezelfde. En in tegenstelling tot wat je zou denken, is niet per se moeilijk om vooruitgang te boeken, op voorwaarde dat je een paar basisregels volgt, om je techniek te verbeteren, maar ook om meer plezier te halen uit je work-out:

  • Begin langzaam: het moment is eindelijk gekomen dat je je loopschoenen aantrekt en begint te lopen. De eerste tip om te na te leven: langzaam beginnen is de beste manier om te starten.
  • Goed eten en goed drinken: aan wat voor uitdaging of training je ook begint, het is belangrijk om ’s ochtends iets te eten. Hardlopen op een lege maag of de verkeerde dingen eten voor een loopsessie is geen goed idee. De juiste voeding en op het juiste moment drinken helpen je niet alleen beter en langer te lopen, maar helpen ook maagkrampen, duizeligheid en energietekorten te voorkomen.
  • Je goed kleden: de juiste uitrusting hangt vooral af van het type inspanning en van het seizoen. In de zomer zijn een eenvoudige korte broek en een T-shirt voldoende (op voorwaarde dat je materialen kiest die het zweet goed afvoeren), maar vooral nu dat het buiten kouder begint te worden, is een aangepaste outfit belangrijk. Jezelf goed bedekken betekent niet dat je dikke kleren of meerdere lagen moet dragen. Draag technische kleding, die tegelijkertijd isolerend, ademend en warm is, maar ook comfortabel en licht. Met je kleding wil je drie dingen bereiken: jezelf isoleren, je lichaamswarmte vasthouden en jezelf drooghouden tijdens je work-out.
  • Een correcte opwarming voordat je begint om je lichaam langzaam voor te bereiden … en vergeet ook niet om nadien te stretchen om je spieren van zuurstof te voorzien en om te ontspannen.
  • Breek de sleur! Altijd op dezelfde plaatsen gaan hardlopen, op dezelfde tijdstippen en op hetzelfde tempo kan op een gegeven moment saai worden en zo je vooruitgang belemmeren. Probeer dus een beetje te variëren, bijvoorbeeld door eens een nieuw traject uit te proberen.
  • Voldoende rust is een belangrijk onderdeel van je training en (een deel van) waarom je vooruitgang boekt. Om oververmoeidheid en blessures te vermijden moet je na iedere training voldoende herstellen. Daarvoor is een goede nachtrust onmisbaar.
  • Zet wat muziek op: vooral als je vaak alleen gaat lopen, kan muziek een aangenamere sfeer creëren en je helpen om je grenzen te verleggen.
  • Stel realistische doelen: iedere loper is anders en daarom is het belangrijk om persoonlijke en vooral realistische doelstellingen te hanteren. Bepaal je doelstellingen aan de hand van persoonlijke criteria, zoals de tijd die je hebt, je motivatie, je fysieke capaciteit, je wil om te winnen …
  • Word lid van een club: ben je het beu om alleen te trainen? Loopclubs worden overal steeds populairder en kunnen je helpen om heel het jaar door gemotiveerd te blijven!