Tips van je online apotheker om meer te bewegen

Steeds meer mensen krijgen te kampen met overgewicht en we doen met z’n allen te weinig aan onze conditie. Dat komt onder andere doordat we massaal heel de dag achter onze computer- en tv-schermen zitten. Al dat stilzitten brengt serieuze problemen voor onze gezondheid met zich mee. Maar hoe kun je voorkomen dat je levenskwaliteit achteruitgaat als je een groot deel van je leven zittend doorbrengt? Beweeg meer met de tips van je online apotheker!

De gevaren van te lang stilzitten

Vanaf dat de wekker gaat, gaan we aan tafel of aan het aanrecht zitten voor het ontbijt. Vervolgens zitten we in de auto of in de bus om naar ons werk of naar school te gaan. Na een volledige dag zittend doorgebracht te hebben, komen we thuis, gaan we weer aan de eettafel zitten om vervolgens nog even voor de tv te gaan zitten, waarna velen onder ons ook nog eens in hun bed wat gaan zitten lezen. Kortom, we zitten te veel!

Zitten is het nieuwe roken!

Volgens bepaalde onderzoeken is te veel blijven zitten even schadelijk voor je gezondheid als roken. Wat gebeurt er met je lichaam als je een uur lang zit?

  • De elektrische activiteit in je beenspieren stopt (wat op lange termijn kan leiden tot ischiasneuralgie, een intense pijn in je onderrug of je achterste die uitstraalt naar je dijen, je kuiten en je voeten).
  • Er ontstaat een afname van de enzymen die helpen bij het afbreken van de lichaamsvetten.
  • Je spijsvertering vertraagt en je verbrandt minder dan een calorie per minuut (tegenover drie tot vijf calorieën per minuut als je wandelt).
  • Het niveau van HDL (goede cholesterol) in je bloed neemt af.
  • Er wordt een druk uitgeoefend van ongeveer 1700 newton (of 173 kg) op je lendenwervels (je onderrug).

En dat alles al na slechts één uur zitten! Beeld je dus de gevolgen voor je gezondheid maar eens in als je meer dan zes uur per dag aan een bureau of voor de tv zit.

6 tips om meer te bewegen

Als je de tijd niet hebt om naar de sportschool te gaan, besef dan dat je je dagelijkse bewegingsquota eenvoudig kunt halen, zelfs zonder te sporten. De gezondheidsvoordelen zijn evenwel dezelfde. Een paar eenvoudige tips om je op weg te helpen:

  • Doe korte trajecten te voet: wat als je je dagelijkse verplaatsingen kon gebruiken om meer te bewegen? De verplaatsing van je huis naar je werk, je school of de supermarkt is perfect om te voet of met de fiets te doen.
  • Sportschoenen: neem een paar sportschoenen mee in je tas. Sportschoenen zijn een stuk lichter en comfortabeler dan je werkschoenen of je naaldhakken en zorgen ervoor dat je je iets langere wandelingen aan een aanzienlijk hoger tempo afwerkt.
  • Praat met je collega’s in plaats van ze een mail te sturen: sta op van je bureau en ga het even persoonlijk vragen, je beweegt meer en je bent een stuk socialer, perfect!
  • Staand telefoneren: de telefoon is tegenwoordig niet meer weg te denken. Maar zelfs je telefoon kan je helpen om meer te bewegen. In plaats van zittend te telefoneren kun je er een gewoonte van maken om voortaan staand te telefoneren en ondertussen rond te lopen.
  • Neem vaker de trap: door vaker de trap te nemen in plaats van de lift kun je heel gemakkelijk meer beweging in je dagritme brengen. Wist je dat vijftien minuten omhoog traplopen hetzelfde effect heeft als dertig minuten joggen?
  • Hou een dagboek bij van je dagelijkse activiteiten: schrijf al je activiteiten op die meer dan tien minuten duren (wandelen, fietsen, tuinieren) en tel aan het eind van de week alles op. Je merkt al een heus verschil voor je conditie vanaf 150 actieve minuten per week.