Tips van je online apotheker tegen een prikkelbare darmEen prikkelbare darm of irritable bowel syndrome (IBS) is een onschuldige, maar erg vervelende aandoening die gepaard gaat met buikpijn en problemen met de stoelgang. Maar met een paar eenvoudige aanpassingen kun je jezelf veel ongemakken besparen. Ontdek de tips van je online apotheker!

Prikkelbaredarmsyndroom

Een prikkelbare darm wordt ook wel een “spastische darm” genoemd, al is die naam misschien wat ongelukkig gekozen, omdat een prikkelbare darm niet per se iets te maken heeft met spasmen of krampen. We spreken van het prikkelbaredarmsyndroom als je minstens zes maanden onafgebroken of met tussenpozen last hebt van buikpijn of een onaangenaam gevoel in je buik of van een veranderend stoelgangpatroon.

Een prikkelbare darm kan op iedere leeftijd voorkomen, maar ontstaat meestal net na de adolescentie. Ongeveer de helft van de bevolking heeft er in een zekere mate last van, maar de aandoening komt wel twee keer zo vaak voor bij vrouwen dan bij mannen.

Symptomen

De symptomen van een prikkelbare darm kunnen sterk variëren, niet alleen van persoon tot persoon, maar ook van dag tot dag bij een persoon. Zo kun je ook langere klachtenvrije periodes hebben, gevolgd door periodes waarin je bijna dagelijks klachten ondervindt.

  • Buikpijn is het meest voorkomende symptoom van PDS, in de vorm van een zeurende pijn, een opgeblazen gevoel of darmkrampen;
  • Daarnaast heeft ook bijna iedere patiënt last van problemen met de stoelgang, die kunnen variëren van diarree of verstopping tot een wisselend stoelgangpatroon, waarbij de stoelgang waterig en zacht kan zijn, maar ook juist erg hard;
  • Overige symptomen zijn onder andere een verminderde eetlust, brandend maagzuur, slikproblemen, rugpijn of problemen bij het plassen.

Onschuldig

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, veroorzaakt een prikkelbare darm geen schade aan de darmen en leidt de aandoening ook nooit tot ernstige ziektes, zoals darmkanker. De oorzaak van PDS kan verschillend zijn, maar vaak hebben patiënten er meer last van tijdens of net na periodes van stress, spanning of emotie. Daarnaast spelen onze moderne eetgewoontes ook een rol bij de klachten van een prikkelbare darm, omdat we steeds vaker kant-en-klare gerechten eten en minder vezelrijke producten.

Wat kun je zelf doen?

Als je last hebt van een prikkelbare darm, dan doe je er goed aan om jezelf goed te informeren over je aandoening, zodat je je niet onnodig zorgen maakt. Stress en ongerustheid kunnen de symptomen namelijk verergeren, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Een goede nachtrust is ook enorm belangrijk om goed uitgerust en zonder stress aan je dag te kunnen beginnen.

Goed en gezond eten is sowieso al een goed idee, maar zeker als je last hebt van een prikkelbare darm. Eet regelmatig en gezond en let erop dat je voldoende drinkt. Eet ook voldoende vezelrijke producten en vermijd alcohol, vet en cafeïne zoveel mogelijk.

Een voedingssupplement op basis van probiotica, zoals Symbiosys Alflorex, kan de symptomen van PDS ook helpen tegen te gaan. Een probioticum wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie omschreven als “een levend micro-organisme dat, indien toegediend in voldoende hoeveelheden, een gunstig effect heeft op de gezondheid van de gastheer”. De rol van probiotica is het ondersteunen van de natuurlijke darmflora en daarnaast kunnen ze ook helpen om een verstoorde flora opnieuw in evenwicht te brengen.

Twijfel je of je last hebt van PDS of wil je graag wat meer informatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je dokter of je online apotheker en gun jezelf verlichting!