Samen tegen ondergewicht en ondervoeding

Hoewel obesitas een echte welvaartsziekte is en we regelmatig horen over de gevaren van overgewicht, brengt het tegenovergestelde ook de nodige gezondheidsproblemen met zich mee. En waar mensen die te dik zijn, het niet altijd lukt om af te vallen, kan gewicht winnen ook een heuse opgave zijn voor hen die te mager zijn. Vind jij jezelf te mager, maar wat je ook probeert, je wint maar geen gewicht? Je online apotheker geeft je graag een paar tips om ondergewicht tegen te gaan.

Ondergewicht en je BMI

Een paar weken geleden gaven we je al wat uitleg over je BMI en hoe je die kunt berekenen. Meestal gaat het in dergelijke gevallen over "te dik", "overgewicht" of "lijnen", maar ook de andere kant van het spectrum kan een ernstig gevaar vormen voor de gezondheid. Bij een BMI van minder dan 18,5 kg/m² spreken we over ondergewicht. En wat de oorzaak ervan ook is, veel mensen vinden het moeilijk om weer op een "gezond" gewicht te komen. Buiten zogenoemde crashdiëten wordt ondergewicht vaak ook veroorzaakt door bepaalde medische aandoeningen, zoals infectieziekten, kanker, na weefselherstel, pancreatitis of de ziekte van crohn. In andere gevallen is de inname van de noodzakelijke voedingsstoffen, al dan niet bewust, te laag, zoals bij anorexia, gebrek aan eetlust, depressie of het verlies van het honger- of dorstgevoel bij ouderen.

Hoe kun je weer gewicht winnen?

Als je last hebt van ondergewicht, dan is een redelijke doelstelling om weer aan je streefgewicht te komen 500 gram per week, wat betekent dat je gemiddeld 500 kilocalorieën per dag binnen zou moeten krijgen. Het is verstandig om zoiets niet te ondernemen zonder medisch toezicht, maar als je gezondheid het toelaat, dan geven we je graag een aantal tips om ondervoeding tegen te gaan:

  • Kies voor voedsel met een hoge energiedichtheid (het aantal kilocalorieën per gram). Zo zit er in 100 gram rozijnen ruim vier keer zoveel energie als in 100 gram druiven (320 kcal tegenover 72 kcal).
  • Een gram eiwitten of koolhydraten levert vier kilocalorieën, een gram vet negen en een gram alcohol zeven. Grijp dus niet zonder nadenken naar voedingsmiddelen met de meeste calorieën, want het moet natuurlijk wel gezond blijven. Daarnaast zijn eiwitten ook enorm belangrijk in het geval van ondervoeding, bijvoorbeeld om je spiermassa in stand te houden.
  • Bereide groenten hebben een hogere energiedichtheid dan rauwkost.
  • Voeg wat extra vetstof toe aan je eten, bijvoorbeeld wat boter of wat olijfolie, en doe een ei of wat geraspte kaas door je aardappelpuree of door je soep.
  • Kies voor volle melk en yoghurt in plaats van de magere varianten en vermijd lightproducten.
  • Drink niet te veel tijdens het eten.
  • Hou je aan een strikt ritme (ontbijt, lunch, avondeten) en neem regelmatig een energierijke snack tussen de maaltijden.
  • Lichaamsbeweging helpt om de eetlust te stimuleren en bovendien ook om je spiermassa te behouden.
  • In bepaalde gevallen kan je huisarts of je diëtist je aanraden om bijvoeding te nemen die speciaal is afgestemd op jouw behoeften.

Wanneer ingrijpen?

Uiteraard is het belangrijkste dat je je goed voelt, maar om het risico op gezondheidsproblemen te beperken is het ook een goed idee om je BMI en je vetpercentage een beetje in de gaten te houden. Ben jij benieuwd naar je BMI of je gezondheidsrisico's? Ga dan eens langs bij je huisarts. Of heb je hulp nodig bij het winnen van gewicht? Je huisarts of je online apotheker geven je graag een duwtje in de goede richting!