Ontdek onze tips tegen snurken!

We kennen allemaal het beeld van de luid snurkende man en de wanhopige vrouw ernaast die haar hoofd begraaft in haar kussen. Maar buiten de verloren nachtrust lijkt snurken op zich eigenlijk vrij onschuldig. De snurker zelf heeft er in de meeste gevallen geen last van en vaak heeft hij het niet eens door (of zij, want mannen snurken inderdaad vaker, maar ongeveer een kwart van alle vrouwen snurkt ook regelmatig). Snurk jij zelf of houdt jouw partner je regelmatig wakker? Je online apotheker heeft raad!

Snurken en apneu

Snurken kan verschillende oorzaken hebben: afwijkingen van de neus-keelholte, overgewicht, hormonale factoren, gebruik van alcohol, hooikoorts, gebruik van spierverslappers, roken... Bovendien neemt snurken toe naarmate we ouder worden. Maar wat is snurken eigenlijk?

Tijdens het ademhalen gaat de lucht via de neusholte, de keelholte en de luchtpijp naar de longen. Snurken wordt veroorzaakt door een vernauwing in de luchtweg tussen de neus en de stembanden. Meestal zit die vernauwing achter de huig of in de keelholte achter de tong. Door die vernauwing ontstaat er bij het inademen een onderdruk in de keel, waardoor het zachte gehemelte met de huig, de tong en de keelholte gaan trillen. Dat trillen is de oorzaak van de snurkgeluiden.

Maar snurken kan ook wijzen op een serieuzer probleem, de zogenaamde slaapapneu. Het slaapapneusyndroom is een slaapstoornis waarbij periodes van ademstilstand of ernstig verzwakte ademhaling voorkomen. Na een onderbreking in het ademhalen volgt een periode van min of meer normaal ademen, waarna er weer periodes van ademstilstand komen. Die periodes zijn over het algemeen relatief kort en variëren van 15 tot 30 seconden. Periodes langer dan 30 seconden komen ook voor. Bij dergelijke langere periodes geven je hersenen je lichaam een signaal om wakker te worden. Vaak word je dan met een schok wakker, waarna de ademhaling weer hervat wordt.

Als je het vermoeden hebt van slaapapneu, dan raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts of om je te laten onderzoeken in een slaapkliniek.

Tips tegen snurken

Met een paar kleine aanpassingen zul je merken dat je minder snurkt en kunnen jij en je partner weer genieten van een goede nachtrust:

  • Op je zij slapen: je snurkt eerder wanneer je op je rug ligt.
  • Afvallen: overgewicht kan ook leiden tot snurken, vooral door het extra gewicht rond je nek en je gezicht.
  • Minder alcohol drinken: alcohol onderdrukt het zenuwstelsel en verslapt je spieren.
  • Stoppen met roken: roken irriteert de luchtwegen, waardoor de opnamecapaciteit van je longen vermindert en je neus en bijholten sneller verstopt raken.
  • Een gezond slaapritme: als je een vast slaappatroon hebt, slaap je rustiger en dieper en snurk je minder.
  • Een keelspray gebruiken: de keelspray van Snoreeze versterkt en smeert het zacht weefsel achterin de keel en helpt tot wel acht uur lang tegen snurken.
  • Of als echt niets lijkt te helpen: de oordopjes van Alpine bezorgen jouw partner een rustige nacht.

Ontdek naast de keelspray ook nog de andere producten van Snoreeze in ons gamma. We wensen je voor vanavond alvast een rustige nacht toe!