Tips van je online apotheker tegen kwaaltjes op vakantie

De zomer staat weer voor de deur, dus is het ook weer tijd om je vakantieplannen uit te werken. Ben jij een echte wereldreiziger of ga je liever op vakantie in je eigen land? Ook als je niet ver weg gaat, maar zeker als je naar een ver land gaat, is het belangrijk om goed voorbereid op reis te vertrekken. Denk daarbij aan inentingen voor tropische landen, maar ook aan een goed gevulde reisapotheek. Je online apotheker geeft je een overzicht van de meest voorkomende reiskwaaltjes:

Diarree

Je kent het wel, je bent in een ver land op vakantie en je ziet iets op de menukaart staan dat je niet kent, maar dat je graag eens zou proberen. Maar vaak zijn gerechten in andere landen net iets scherper gekruid dan onze maag gewend is en voor je het weet, heb je diarree. En niet alleen andere kruiden of ingrediënten kunnen diarree veroorzaken, ook slecht klaargemaakte gerechten of niet goed doorbakken vlees kunnen zomaar leiden tot diarree. En daarvoor hoef je echt niet naar de andere kant van de wereld te vliegen, gaan kamperen met een klein vuurtje en een geïmproviseerd keukentje is vaak al genoeg. (Diarree terwijl je op vakantie bent? Liever niet! Ontdek onze tips tegen diarree op reis in onze vorige blog)

Huidproblemen

Als je op vakantie bent, dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een goede wondverzorging of voorzichtigheid. Als je gaat wandelen in de bossen of gaat canyoning of bergbeklimmen, dan zijn een schram of een schaafwond nooit ver weg, zeker als je blootvoets of in slippers rondloopt. Om nog maar te zwijgen van die vervelende muggenbeten. Maar een opengekrabde muggenbeet of een slecht verzorgde wond kunnen al snel een vervelende infectie opleveren, met alle gevolgen van dien.

Jetlag

Veel mensen staan al niet te springen om lang in het vliegtuig te zitten, laat staan de bijbehorende jetlag. Als je naar het westen reist, bijvoorbeeld naar Canada of de Verenigde Staten, dan heb je vaak minder last van een jetlag dan wanneer je naar het oosten reist, omdat je door het tijdverschil zogezegd maar een of twee uur na je vertrek alweer geland bent. Dat voelt ongeveer hetzelfde als een avondje te laat gaan slapen na een feestje, je bent wel wat vermoeid, maar na een goede nachtrust heeft het al veel geleden. Als je naar het oosten gaat daarentegen (bijvoorbeeld naar Azië, maar ook op de terugweg van Noord-Amerika), dan krijg je al sneller last van een jetlag, omdat die vluchten vaak 's avonds vertrekken en je in je nieuwe tijdzone dan de volgende ochtend weer op de luchthaven staat. Je voelt je moe, maar je weet dat als je dan gaat slapen, dat je ritme dan nog meer verstoord wordt. (Meer tips tegen een jetlag? Die vind je in onze vorige blog)

Reisziekte

Als je beslist om met de auto of met de bus op vakantie te gaan en uren aan een stuk ongemakkelijk zit, dan gebeurt het al eens dat jij of je kinderen last krijgen van wagenziekte. Maar ook op de boot of in het vliegtuig ben je niet veilig. De schommeling van de auto, de golven op zee en turbulentie in het vliegtuig zorgen ervoor dat de waargenomen horizon niet overeenkomt met de signalen die je evenwichtsorgaan doorgeeft aan je hersenen, waardoor je duizelig of misselijk wordt. Weet je van jezelf of van je kinderen dat jullie gevoelig zijn voor reisziekte? Neem dan voordat je vertrekt zeker even contact op met je dokter. Tip: de beste plaats om reisziekte te voorkomen zijn vooraan in de bus of de auto en in het midden van het vliegtuig.

Hoogteziekte

Ben jij een echte avonturier en ga je dit jaar de Himalaya beklimmen of de Inca Trail naar Machu Picchu wandelen? Wij wensen je alvast veel succes, maar let wel op voor hoogteziekte. Door het enorme hoogteverschil in korte tijd (vaak meer dan drie kilometer in de eerste paar dagen nadat je geland bent), krijgen veel mensen die dergelijke inspanningen niet gewend zijn, snel last van symptomen zoals ademproblemen, slapeloosheid en hoofdpijn. De beste remedie is om het rustig aan te doen en traag te stijgen (probeer vanaf twee kilometer hoogte minder dan 500 meter per dag te stijgen, al is dat niet altijd mogelijk bij georganiseerde groepsreizen). Let er ook zeker op dat je voldoende water drinkt om uitdroging tegen te gaan. Bij hoogtes vanaf drie kilometer drink je best zo'n drie tot vier liter water per dag! Tip: een goede fysieke conditie is daarom ook enorm belangrijk als je dergelijke extreme inspanningen plant.

Controleer voordat je vertrekt dus nog snel even onze checklist en ga met een gerust hart op reis!