Tips van je online apotheker tegen verkoudheid tijdens wintersport

De wintersportperiode is weer volop bezig. Een weekje skiën of snowboarden is enorm leuk en ieder jaar trekken er weer honderdduizenden mensen de bergen in. Maar een weekje intensief sporten, grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten en weinig slaap wegen nogal zwaar op je lichaam. Een verkoudheid is dan ook nooit ver weg. Bescherm jezelf met de tips van je online apotheker!

Verkoudheid of griep tijdens je skivakantie? Liever niet!

  • Drink voldoende water: na een koude dag op de piste is het verleidelijk om een lekker warme chocolademelk te bestellen om op te warmen, maar vergeet ook niet om tijdens en na het skiën of snowboarden ook voldoende water te drinken. Wil je toch iets warms? Pak dan liever een glas thee.
  • Eet gezond: als je na het skiën rechtstreeks de après-skibar ingaat, dan is de kans dat je 's avonds nog gezond gaat koken in je chalet niet meer zo heel groot. Maar als je heel de dag in de kou doorbrengt en intensief sport, dan kan je lichaam wel wat extra vitamines en energie gebruiken. Zorg er dus voor dat je goed ontbijt en dat je ook overdag voldoende eet. En neem ook wat fruit mee op de piste voor extra energie.
  • Blijf droog: als je kleren nat zijn, omdat het sneeuwt of omdat je gevallen bent, en je gaat met diezelfde natte kleren weer de kou in, dan is het risico dat je ziek wordt extra groot. Let er dus op dat je kleren altijd goed droog zijn. En zeker voor je dikke jas, je sjaal en je muts kan het even duren voordat ze volledig opgedroogd zijn.
  • En als je je toch wat slechter voelt, doe het dan wat rustiger aan. Uiteraard wil je zoveel mogelijk profiteren van je vakantie, maar gun jezelf ook wat rust. Want een kleine verkoudheid of een verstopte neus zijn nog wel te overleven, maar intensief gaan sporten als je griep hebt, is zeker geen goed idee. Dus let op de typische griepsymptomen, zoals hoofdpijn, keelpijn en koorts, en sta ook niet tot 's avonds laat te après-skiën, maar ontspan wat in je kamer en kruip wat vroeger in bed. Je lichaam zal je de volgende dag op de piste dankbaar zijn!
  • Kun je toch nog wel wat hulp gebruiken? Voedingssupplementen zoals ImunixX en Echinalis dragen bij tot het versterken van het immuunsysteem, iets wat je tijdens de winter wel kunt gebruiken.

Vertrek jij binnenkort op wintersport? Wij wensen je alvast een gezonde en veilige week met veel sneeuwplezier!