Tips van je online apotheker om meer te bewegen

Word jij ook depri van al dat slechte weer de laatste weken? Heb jij in de winter moeite om uit je bed te komen? Lijdt je conditie onder je gebrek aan motivatie? Tijd om er iets aan te doen en het nieuwe jaar goed te beginnen! Je online apotheker geeft je graag een paar tips om meer te bewegen in het nieuwe jaar en zo je conditie een boost te geven!

Meer bewegen zonder intensief te sporten

Meer bewegen, dat betekent niet per se intensief een sport beoefenen. Meer bewegen kan al heel eenvoudig door de hond uit te laten, te voet naar de winkel te gaan, met de fiets naar het werk te gaan of de trap te nemen in plaats van de roltrap of de lift. Maar je kunt bijvoorbeeld ook nieuwe sportieve activiteiten proberen waarvoor je geen speciale training of uitrusting nodig hebt.

Het zijn de kleine dingen die het doen

Je kent het wel, je loopt ergens rond, bijvoorbeeld in het centraal station of in een winkelcentrum, je bent op je gsm bezig en je komt bij een roltrap met een trap ernaast. Hoe vaak ga je niet gewoon uit pure gemakzucht op de roltrap staan om nog even je sms te sturen of wat verder te surfen? Maar wat als je nu eens de trap pakte? En niet naar huis ging met de tram, maar te voet of met de fiets? Het kost je niet zo heel veel meer tijd, maar als je het iedere dag doet, dan zul je merken dat je conditie er langzaam maar zeker op vooruitgaat.

Maar ook iets vaker "nuttige" activiteiten doen, zoals stofzuigen en dweilen of de ramen wassen in plaats van voor de televisie te zitten helpen je actief te blijven. Bovendien heb je achteraf het gevoel dat je iets nuttigs hebt gedaan.

En pak ook wat vaker de fiets. Of je hem nu gebruikt om je te verplaatsen, om gewoon een rondje te fietsen of om calorieën te verbranden, fietsen is een sport die je lekker buiten kunt doen en die geschikt is voor alle leeftijden, zonder al te veel contra-indicaties.

Hardlopen, nordic walking of yoga

Wil je iets actiever leven zonder dat je hoeft te gaan sporten in clubverband met verplichte trainingen? Sporten zoals hardlopen, nordic walking en yoga zijn eenvoudig te leren, je hebt er geen speciale training of uitrusting voor nodig en je kunt ze beoefenen wanneer jij tijd en zin hebt.

Een tijdje terug hebben we een blog geschreven met de beste manier om te beginnen hardlopen. Wil je meer weten? Lees hier onze blog over hardlopen!

Nordic walking wordt tegenwoordig steeds populairder. De sport, die oorspronkelijk uit Finland komt, is ideaal als je al langere tijd niet gesport hebt. Voor nordic walking heb je aangepaste stokken nodig, zogenaamde "nordic sticks", om de verplaatsing te vereenvoudigen. De techniek is relatief eenvoudig en natuurlijk. Bovendien zet je je lichaam meer aan het werk door zowel je benen als je armen te gebruiken om je voort te bewegen!

Ten slotte wijzen we je nog graag even op de zogenaamde "bewegingsdriehoek". een tijdje terug heeft het Vlaams Instituut Gezond Leven zijn nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek voorgesteld. Ook dat was voor ons een mooie gelegenheid om je wat tips te geven over hoe je gezond moet eten en bewegen. Ontdek ze hier!

Wij wensen je alvast veel succes en veel bewegingsplezier!